Nic nechutná tak dobře jako jídlo, o němž člověk ví, že je drahé. Vysoká cena na jídelníčku či večeře v luxusní restauraci chutnají lidem skutečně více než stejný pokrm, u něhož je cena nízká či je servírován v levnějším podniku. Psychologové z New Yorku prokázali, že vědomí hodnoty pokrmu může silně ovlivnit vnímání chuti.
„Tato studie dokazuje, že návštěvníci restaurace, kteří platí více za své jídlo, si myslí, že je jídlo chutnější, než když zaplatí za stejné jídlo méně,“ tvrdí autoři z Cornell University v New Yorku.
V experimentálním výzkumu skupině osob řekli, že může sníst, co hrdlo ráčí. Část za to zaplatila čtyři dolary (asi osmdesát korun), část osm dolarů (asi sto šedesát korun).
„Osoby platící osm dolarů hodnotily pokrmy o jedenáct procent lépe než ti, kteří platili čtyři dolary,“ uvádějí v závěru svého výzkumu vědci z Cornell University.
Obě skupiny přitom pozřely zhruba stejné množství jídla, cena tedy neovlivňovala objem konzumace, pouze vnímání chuti.
„Byli jsme fascinováni zjištěním, jak malý vliv má cena pokrmu na to, kolik toho lidé sní, a jak obrovský vliv má naopak na to, jak lidem pokrmy chutnají,“ uvedl ke studii profesor Brian Wansink z Cornell University.
Sledujte nás na sociálních sítích: