Vstupenka na pohovor, nebo konec nadějí na novou práci? Aby váš životopis zabodoval mezi desítkami jiných, musí zaujmout „na první dobrou“. Často k tomu stačí jen pár kliků myší.
Určitě ten pocit dobře znáte. Objevíte inzerát na pracovní pozici, kterou jako by vám někdo ušil na tělo. Ale na konci textu, v němž jste se dokonale poznali, čeká věta, která vám spolehlivě zkazí náladu: Pošlete nám svůj životopis! Vytvořit přesvědčivé CV přitom není těžké – stačí se držet několika osvědčených pravidel, která při práci využívají reklamní textaři. Tedy lidé, pro něž je psaní textů, které musejí okamžitě zaujmout a motivovat, doslova denním chlebem.
Máte na to třicet vteřin. Možná jen patnáct
Průměrný personalista věnuje jednomu životopisu pár desítek vteřin. Někteří rutinéři si dokonce vystačí s patnácti sekundami. A že by se zdržovali s tiskem životopisu, o tom nemůže být řeči – prohlíží si ho pouze na monitoru. A právě v tom se skrývá vaše šance, jak vyniknout mezi záplavou ostatních životopisů, které se podobají jeden druhému jako vejce vejci.
Donuťte personalistu, aby se začetl
Čtení na obrazovce počítače a na internetu je totiž v mnohém výjimečné. Již v roce 1997 odhalil jeden z klasiků internetového marketingu Jakob Nielsen, že lidé na webu ve skutečnosti nečtou, pouze „skenují“ text a zachytávají se pohledem na výrazných prvcích (např. na ztučněných pasážích). Z těchto záchytných bodů skládají v mysli kostru sdělení. Pouze pokud je tato osnova zaujme, přejdou k detailům. Jiný klasik online marketingu Gerry McGovern popsal chování uživatele internetu takto: „Nepřišel jsem si s vámi vyměňovat komplimenty. Vím velmi dobře, co hledám. Spěchám a jsem nervózní.“ Co z toho vyplývá pro uchazeče? Pokud v životopisu využijí triky internetových textařů, mají mnohem větší šanci zaujmout personalistu, zavaleného stovkami žádostí o totéž místo.
Jak využít marketing při tvorbě životopisu
Průběh „čtení“ na webu probíhá zhruba takto: Uživatel registruje nejdříve titulek, stručnou anotaci (shrnutí), pak fotografie, mezititulky a zvýrazněné pasáže. Pozornost přitáhnou i kratší odrážkové seznamy, přehledné tabulky a infoboxy. Jak to využít při tvorbě životopisu? „Stačí řadit informace od hlavního sdělení k podrobnostem a od aktuálních po ty nejstarší,“ říká Radim Karlach z Jistá práce.cz. „Umístěte na začátek životopisu krátké shrnutí svých předností. Používejte titulky a mezititulky, a hlavně zvýrazněte stěžejní pasáže, o nichž si podle popisu pozice myslíte, že je zaměstnavatel ocení. Díky tomu bude text přehledný a čtení záživné. Jednolitý text naopak čtenáře unavuje a hrozí, že personalista životopis přejde jako málo zajímavý.“
Rozhodují maličkosti. Nezapadněte, zaujměte!
Navzdory skutečnosti, že životopis lze vylepšit použitím těchto jednoduchých prvků, portály práce i různé poradní weby o zmíněné metodě mlčí. Proto také drtivá většina uchazečů tyto vychytávky nevyužívá. Přitom i jediná, ale důležitá informace, kterou personalista v záplavě žádostí o totéž místo hledá a nalezne, může rozhodnout o postupu do dalšího kola. Těch několik kliků myší, které důležité údaje zvýrazní a odliší váš životopis od drtivé většiny ostatních, za novou práci určitě stojí.
Sledujte nás na sociálních sítích: