Přehnané projevování emocí na pracovišti se netýká jen osobní komunikace tváří v tvář. Také užívání emotikonů, které slouží k vyjádření emocí v textu, může zaměstnanci uškodit. Podle izraelských psychologů totiž lidé, kteří emotikony používají, působí na druhé jako méně kompetentní pro vykonávání důležitých činností a funkcí.
Emotikony přitom nezlepšují reputaci uživatele ani jako vřelejšího jedince. Vždy naopak navozují dojem, že je dotyčný neschopný a labilní. A když neznají pohlaví pisatele, domnívají se příjemci, že mail s emotikony byl napsán ženou.
„Náš výzkum jako první poskytuje důkazy, že na rozdíl od skutečných úsměvů, emotikony nezvyšují vnímání vřelosti druhého a vlastně u něj zhoršují vnímání jeho profesních schopností,“ tvrdí jedna z autorů doktorka Ella Glikson z Benovy-Gurionovy univerzity v izraelském Negevu.
Výsledky jsou platné napříč různými kulturami, neboť do výzkumu byli zahrnuti pracující z devětadvaceti zemí.
„Emotikony můžete v pracovním e-mailu použít bez obav jen tehdy, když komunikujete s velmi blízkým spolupracovníkem, s nímž se důvěrně přátelíte,“ dodává Glikson.
Jak na pracovní e-maily
Většina z nás musí v práci dodržovat stanovený pracovní řád. Ovšem nepsaná pravidla platí i pro psaní pracovních e-mailů! Která jsou ta nejdůležitější?
Oslovení, pozdrav
E-maily by měly mít i určitou formu. Především byste adresáta měli vždy správně oslovit, a to buď jménem, nebo titulem, případně funkcí (tedy například „Vážený pane Nováku/pane doktore/pane řediteli“). Pamatujte, že v případě oslovování jménem je nutné dodržovat skloňování, tedy že oslovujeme 5. pádem („pane Nováku“, nikoli „pane Novák“). Na konci e-mailu by pak mělo být náležité ukončení (např. „S pozdravem“) a především váš podpis.
Pozor na gramatiku
Psaný projev o vás hodně napoví, a tak si nezapomeňte každý pracovní e-mail před odesláním přečíst. Ojedinělý překlep nebo chybějící čárku vám adresát jistě odpustí, ale e-mail plný chyb jen potvrzuje, že vám jeho příjemce nestál ani za to, abyste si to, co jste napsali, po sobě zkontrolovali. A to je výrazem neúcty.
Předmět vyplněn
Políčko „předmět“ by mělo být vždy vyplněno! Měli byste v něm heslovitě shrnout, čeho se obsah e-mailu týká. Pro zpětné vyhledávání v poště je to velmi užitečný nástroj. Mimochodem, někteří lidé si pletou „předmět“ s tělem e-mailu. Samotnou zprávu do tohoto políčka nikdy nepište.
V pracovní dobu
Po večerech, o víkendech nebo na dovolené by měly e-maily odpočívat. Jistě, existují i výjimečné situace, kdy se prostě musíte připojit i od moře, ale neměli byste kontrolovat poštovní schránku každých 15 minut. Některé společnosti dokonce svým pracovníkům zakazují komunikovat s klienty mimo pracovní dobu.
Sledujte nás na sociálních sítích: