Všichni jsme víceméně obeznámeni s pracovním řádem, který je závazný tam, kde jsme právě zaměstnáni. Ale kromě něj existují i jistá nepsaná pravidla, jež byste měli v práci dodržovat. Jejich porušování z vás totiž může velmi rychle udělat nenáviděného kolegu či kolegyni. A po takové pověsti touží málokdo z nás.
Jak tedy vypadá taková kancelářská etiketa?
Pozor na soukromé hovory
Nejde jen o to, že váš šéf nejspíš nebude nadšený, pokud půlku pracovní doby strávíte přilepení ke svému soukromému mobilu. Teď máme na mysli především telefonování v kanceláři plné lidí, kteří se díky tomu – aniž by po tom toužili – dozvědí spoustu detailních informací z vašeho rodinného či milostného života. Především je rušíte od práce, a tak pokud máte možnost, choďte telefonovat na chodbu či do kuchyňky, kde nikoho nebudete obtěžovat.
Mimochodem, s tím úzce souvisí ještě jeden pohled, tentokrát z druhé strany. Pokud kolegyně vedle vás horečně vyřizuje telefon například kvůli potížím s dětmi nebo nemocí v rodině, tedy z důvodu, kdy těžko může hovor odložit o několik hodin, nebuďte nepřátelští. Nikdy nevíte, kdy se v podobné situaci ocitnete sami!
Volume na minimum
Nic tak člověka nevytrhne od práce, jako když někomu začne v kanceláři o pár metrech čtverečních vyzvánět mobilní telefon na nejvyšší hlasitost. Proto vždy po příchodu do práce mobil ztlumte.
Ovšem netýká se to jen telefonů! Podobně byste měli ztlumit i svůj počítač, abyste nezmátli polovinu kolegů pokaždé, když vás „cinknutí“ upozorní, že vám přišel nový mail. O tom, že se občas jukneme v pracovní době na stránky, jež obsahují video či reklamu se zvukem, takže náš počítač z ničeho nic začne vyhrávat, ani nemluvě.
Jak uklízíme doma
Společné kuchyňky vypadají občas po zásahu některých kolegů jako po menším hurikánu. Špinavé nádobí se kupí ve dřezu, ačkoli je pod ním myčka, pozůstatky ohřívaného oběda jsou po celé lince, o mikrovlnné troubě nemluvě. Pamatujte, že společné prostory je nutné udržovat na jisté úrovni.
Mimochodem, to samé platí i pro toalety. Pamatujte, že je nepoužíváte sami, a tak by měly po vašem odchodu zůstat zcela čisté.
Nezáživná porada
Porady jsou potřeba, o tom žádná. Ovšem občas se přistihnete, že sedíte i na takové, která se vás absolutně netýká a je pro vás vlastně jen ztrátou času. Nicméně to rozhodně není důvod, abyste vytáhli mobilní telefon a začali si na něm psát zprávy, vyřizovat poštu nebo číst zprávy na internetu či se připojili k sociálním sítím. Takové chování je výrazem opovrhování prací ostatních lidí, kteří se porady účastní a kteří se na ni připravovali.
Co bude k obědu
Málokdo má v práci k dispozici jídelnu, a tak řada z nás obědvá u svého stolu. To s sebou ovšem přináší pár záludností. Jednak byste si neměli nosit do kanceláře příliš aromatická jídla – některé vůně mohou některé z kolegů dráždit (pokud máte v místnosti těhotnou kolegyni, dejte si obzvláště pozor). A pak také pozor na pokrmy, jež se složitě konzumují – kolegovo sako nebo monitor zacákané rajskou omáčkou z vašich špaget vám body navíc v oblíbenosti nezaručí.
Samozřejmostí je pak dodržování základních pravidel stolování. Žádné hlasité zvuky, mlaskání nebo srkání.
Sledujte nás na sociálních sítích: