Britští psychologové tvrdí, že na světě existuje bez ohledu na kulturu a zázemí sedm typů osobností z hlediska přístupu k nakupování oblečení. Kupříkladu impulzivní nakupující berou vše, co jim padne pod ruku a co vidí. Ale obchodníci je rádi nemají, jsou to totiž také lidé, kteří věci nejčastěji vracejí. Ihned, jak se po nákupech dostaví výčitky svědomí.
V drahém oblečení se vyžívají především módemani neboli fashionisté, zatímco věrní konzervativci chodí do svých obchodů řadu let a nakupují téměř stejné věci. Když staré doslouží a je nezbytné pořídit nové. Modémani neboli fashionisté kladou důraz na značku a prestiž, aby bylo vidět, že je oblečení luxusní a že stálo. A také musejí mít v šatníku poslední módní výstřelky.
Vraceči si zase věci nikdy nevyzkoušejí v prodejně, také proto je často ihned po příchodu domů běží vrátit. Poměrně častými vraceči jsou rovněž impulzivní nakupující, kteří házejí do košíku věci hlava nehlava.
Milovníci výprodejů nekoupí nikdy nic, na čem by nebyla značka či poznámka zlevněno či sleva. Také často vystřihují kupony a dárkové certifikáty, za něž proměňují zboží.
Na Západě na ně nejsme moc zvyklí, ale podle studie společnosti Net Voucher Codes jsou především v Asii a Africe běžní tzv. vyjednavači. Vyžívají se ve smlouvání o ceně. V tamních zemích má vyjednávání dlouholetou tradici a ceny jsou značně nadhodnocené. V Česku lze občas vyjednávat na tržnicích.
„Vyrazte do ulic a vždycky potkáte všech sedm typů nakupujících,“ uvedl pro britský deník Express Steve Barnes, mluvčí společnosti Net Voucher Codes.
Sledujte nás na sociálních sítích: