Taky jste neodolali možnosti fotit si autoportréty chytrým telefonem, kterým se teď říká fotky selfie? A sdílet je pak se světem na sociálních sítích? Tak pozor! Pokud neumíte pózovat a tvářit se patřičně, můžete si vážně ublížit. Psychologové z Yorku prokázali, že si lidé v dnešní době vytvářejí velmi silné názory na druhé právě podle autoportrétů zvaných selfie fotky. Výraz tváře na nich ovlivní chování okolí vůči majiteli této tváře. Kdo ale umí fotky stylizovat, může je naopak využít ve svůj prospěch.
Lidé dokážou odhadnout některé vlastnosti (dominanci, přívětivosti či atraktivitu) poměrně přesně. Určité prvky v obličeji všichni univerzálně rozkódujeme shodně. To vytváří prostor pro možnost využít je. Ale může to být nebezpečné v případě, že člověk tyto prvky využívat neumí. Pak se ohrožuje silným haló efektem, který na druhé působí.
Pokud se totiž na selfie fotku podívá člověk, který dotyčného jedince osobně nezná, utváří si o něm velmi silný názor, který ovlivní další chování. Po osobním setkání se sice v průběhu času může tento názor změnit, ale psychologové z Yorku prokázali, že je účinek haló efektu velmi silný a trvá dlouho.
„Když se podíváme na obrázek obličeje, velmi rychle si tvoříme názor o charakteru této osoby, například zda je přátelská, důvěryhodná a kompetentní. Ačkoli nemusejí být tyto odhady přesné, první dojem může ovlivnit naše chování, například pokud posuzujeme kompetenci podle fotky obličeje, pak to může mít vliv na naše rozhodnutí ve volbách,“ vysvětluje profesor Andy Young z University of York.
Podle Younga je v dnešní době tvorba předsudků a názorů podle pohledu na fotku mnohem aktuálnější, protože lidé se víc vnímají prostřednictvím internetu a sociálních sítí než osobně. V obličeji pak lidé rozeznávají tři hlavní rysy – přístupnost, dominanci a mladistvost/atraktivitu.
Sledujte nás na sociálních sítích: