Urážka a morální znechucení skutečně ovlivňují fyzické vnímání chuti. Takže když někdo mluví o „nechutnosti“ psychologické, vnímá tuto nechutnost i fyzicky. Podle vědců z Toronta etika a zvláště pocit uraženosti či ohrožení mohou silně ovlivnit vnímání chuti u jídla a nápojů.
„Emoce, kterou cítíme při zažívání morálně ohrožující skutečnosti, může výrazně ovlivnit chování. Způsobí, že konzumujeme méně, a dokazuje psychologickou pravdu, že morální znesvěcení může, doslova, zanechat nepříjemnou chuť v ústech,“ tvrdí docentka Cindy Chanová z University of Toronto.
V experimentálním výzkumu předložila pokusným osobám čokoládové mléko a pouštěla jim různé klipy, přičemž nikdo z dotyčných netušil, čeho se pokus týká. V klipech byl zobrazován incest a ukázky ze zpravodajství týkající se finančních podvodů. Před a po zhlédnutí měli pokusní jedinci hodnotit kvalitu mléka. Chanová také měřila množství zkonzumovaného mléka.
Po zhlédnutí záběrů, které byly pro pokusné osoby urážlivé a odporovaly jejich morálním hodnotám, hodnotily tyto osoby mléko jako méně chutné a vypily ho méně, než když viděly záběry s morálně neutrální tématikou.
„Morální ohrožení může vyvolat morální znechucení a toto znechucení může způsobit ztrátu chuti, protože to funguje jako ochrana před tím, abychom nesnědli něco, co může být škodlivé,“ tvrdí Chanová. Podle ní mohou výsledky její studie inspirovat provozovatele kaváren a restaurací. Ti by měli zabránit tomu, aby klienti v prostorách kavárny či restaurace měli možnost sledovat nepříjemné zprávy či číst deník o politické a finanční korupci.
„Pokud si člověk přečte v novinách zprávy o korupci a politické hanebnosti, vypije pak méně kávy,“ tvrdí profesorka Chanová.
Sledujte nás na sociálních sítích: