Vědci z Oxfordské univerzity znají trik, jak ošálit hosty a vyvolat v nich dojem, že koktejl či drink – namíchaný ze stejných ingrediencí jako u sousedů či konkurence – bude chutnat výrazně lépe. Stačí nápoje podávat ve sklenicích z masivního skla. Pokud je sklenice s nápojem těžká, chutná lidem mnohem lépe, než když naprosto stejný drink dostanou třeba z plastové imitace.
„Lehkost si spojujeme s nízkou kvalitou a levností, tento vjem v mozku změní naprosto vnímání chuti a za nedobrý můžeme považovat i velmi drahý koktejl podávaný z laciných a lehkých sklenic,“ tvrdí profesor Charles Spence z centra experimentální psychologie na Oxfordské univerzitě.
Jeho tým vyrobil několik koktejlů různé kvality. Každý jeden nápoj pak podával pokusným osobám v různých sklenicích. Testované osoby měly nápoje hodnotit z hlediska chuti a kvality. Netušily přitom, že všichni dostávají stejný nápoj, a že se mění pouze nádoba, v níž je podáván. Výsledky ale hovoří jasně. Drinky podávané z těžkých sklenic z masivního skla dostávaly nejvyšší hodnocení. Byly považovány za chutnější, kvalitnější a dražší.
„Máme rádi těžké nádobky. Spojujeme si je s lepší kvalitou, že mají větší cenu. Pokud chcete, aby si vaši hosté užili gin s tonikem, pak jim ho podávejte v těžkých sklenicích, nikoli z plastu. Psychologický efekt zaručí, že bude chutnat mnohem lépe,“ tvrdí profesor Spence.
Tento psychologický efekt znají také výrobci alkoholu a vinaři. Pokud člověk dostane víno v lahvi z masivního skla, chutná mu výrazně lépe – a věří, že je také mnohem kvalitnější – než když stejné víno dostane stočené v lahvi z lehkého skla.
Sledujte nás na sociálních sítích: