Sociální sítě vztahům a lásce nepřejí. A dalším důkazem je studie z Missouri. Doktor Russell Clayton v ní prokázal, že osoby aktivně užívající Twitter, se častěji hádají s partnery. A tyto hádky mají negativní dopad na vztah a aktivního uživatele Twitteru svedou na scestí – k nevěře psychické i fyzické, která vrcholí nezřídka rozchodem a rozvodem.
Clayton sledoval 581 uživatelů Twitteru, všímal si, jak často se přihlašují k této sociální síti, jak často sami vyvěšují příspěvky, procházejí příspěvky jiných lidí, posílají zprávy jiným uživatelům a reagují na ty, kdo je začali sledovat. Všímal si také jejich vztahů, zda užívání Twitteru vede k hádkám s partnerem a jak tyto hádky ovlivňují fungování vztahu.
Analýzou výsledků Clayton došel k několika závěrům. Čím častěji byli uživatelé Twitteru na svém profilu aktivní, tím častěji kvůli užívání Twitteru vedli s partnerem spor. Čím více sporů, tím častěji uživatelé Twitteru byli nevěrní a s partnerem se rozešli či rozvedli.
Podle Claytona působí podobně negativně i Facebook, ale u něj platí, že má negativní dopad na mladé vztahy, nikoli na ty delší než tři roky. Twitter však působí negativně na vztahy krátkodobé i dlouhodobé. Proč? Zatím nikdo netuší.
„Je zajímavé, že aktivní uživatelé Twitteru se kvůli němu hádají s partnerem a má negativní vliv na jejich vztah bez ohledu na skutečnost, jak dlouho s partnerem žijí,“ tvrdí doktor Clayton z University of Missouri.
Profesor Shaun Davenport z High Point University v Severní Karolíně tvrdí, že komunikace na Twitteru je vedena v jednosměrné interakci. Uživatel vyvěsí informaci pro ostatní, a ačkoli je zpětná vazba možná, o klasickou konverzaci se nejedná. Naopak tu zprostředkovává lépe Facebook. Uživatelé Twitteru jsou podle něho větší narcisové a více zaměření na sebe.
„Kontakty, které sledují dotyčného uživatele, jsou spíš v roli fanoušků, zatímco profil na Twitteru je mikroblogem, Facebook je rovnostářštější v tom, že uživatelé jsou mezi sebou v roli přátel,“ uvedl Devanport pro Sky News.
Podle profesora Devanporta se narcistické osoby zaměřují extrémně na sebe samotné a vyhledávají celé spektrum strategií, jak na sebe upozornit, to jim nejlépe umožňuje Twitter, méně už Facebook.
„Facebook umožňuje narcistickým uživatelům přímo požádat o přátelství, zatímco uživatelé Twitteru typicky získávají fanoušky navyšováním popularity u svých příspěvků, které vyvěšují na profilu,“ dodává Devanport.
Důkazem toho, že Twitteru dávají přednost narcisové, jsou celebrity. Většina má profil na Twitteru, méně jich využívá ke komunikaci s fanoušky Facebook.
Sledujte nás na sociálních sítích: