Téměř všichni lidé, kteří chtějí udělat radost druhému a vymýšlejí pro něj nejlepší dárek, myslí především na to, co si obdarovávaný nejvíc přeje. Výsledky studie amerických vědců však naznačují, že to není počínání nejlepší. Paradoxně obdarovávané potěší víc dárek praktický než ten, který je exkluzivní a žádoucí.
„Nová studie odhaluje, že při nakupování dárku, když lidé příliš myslí na to, po čem obdarovávaný touží, a ne na to, co on či ona považují za užitečné a praktické, koupí dárek, který obdarovanému neučiní takovou radost jako praktičtější varianta,“ píše odborný magazín Journal of Consumer Research.
Autoři studie tvrdí, že dávající se soustředí víc na žádoucí dárky než na ty praktické, zatímco obdarovaný dává větší váhu dárkům praktickým. Prokázali to v osmi experimentech a jedné plošné studii, v níž zkoumali postoje přátel k dárkům, které dávají a dostávají. U přátel sledovali to, jak obdarovaný hodnotí dárek, který dostal, s ohledem na praktičnost a atraktivitu.
Časopis Journal of Consumer Research pak uvádí příklad. Když chce milovníkovi italského jídla přítel vybrat dárek – certifikát do restaurace – a může za stejné peníze pořídit voucher na večeři v dobře hodnoceném podniku na druhém konci města nebo v průměrně hodnoceném podniku blízko domova obdarovaného, dávající vybere lépe hodnocený, ale vzdálenější podnik. Obdarovanému však spíš udělá radost průměrně hodnocený podnik, který je však blízko.
„My jsme tady dokázali, že dávající si myslí, že luxusnější dárky budou oblíbenější a hodnoceny lépe, že tím projeví větší úsilí při výběru a že jejich přítel bude mít z dárku větší radost, ale obdarovaný ve skutečnosti v tomto smyslu lépe hodnotí dárky praktičtější,“ tvrdí v závěru autoři výzkumu.
Sledujte nás na sociálních sítích: