Také si nemůžete pomoct, když vidíte zboží ve výprodeji? Nic si nevyčítejte, není to vaše chyba. To mozek za všechno může! Aktivuje hned několik svých částí, čímž vás k nákupu doslova přemluví.
Vánoce jsou obdobím lásky a štědrosti, s čímž nevyhnutelně souvisí i dárky. Někdo je raději pořizuje v kamenných obchodech, zatímco jiný se vydává na pohodlnější cestou on-line nákupů. Buď jak buď, jakmile se u zboží objeví to magické slovo „výprodej“, kontrolky mozku začnou blikat na poplach.
Mamut, nebo boty? Vyjde to nastejno
I když se lidské chování během staletí postupně formovalo, jsou věci, které fungují pořád stejně. A jednou z nich je i nakupování, protože se od lovení našich předků vlastně zase tolik neliší. Pohled na předmět touhy vyvolává celou řadu reakcí, na jejichž základě jednáme tak, jak jednáme. Ptáte se, co konkrétního s vámi vidina výhodného výprodeje dělá?
Žádná akce by se neměla promarnit
Jistě jste již mnohokrát slyšeli o tom, že se mozek skládá z mnoha částí, přičemž každá z nich ovlivňuje něco trochu jiného. V případě zdánlivě levnějších nákupů to v praxi vypadá tak, že nám mozková oblast zvaná amygdala, jež hraje klíčovou roli v paměti i rozpoznávání emocionálních podnětů, okamžitě připomene, jak nám bylo smutno, když jsme nějaký výprodej promeškali a daná položka už nebyla k sehnání. Insula, což je další část mozku zasahující do vnímání, vypočítává zase možná finanční rizika (1). Proto nám v hlavě bleskne myšlenka, že jsou ty šaty vlastně univerzální, a když se dají nosit při různých příležitostech, jejich cena je vlastně snesitelná.
Tohle nikomu nedám!
Do hry vstupuje i mozková orbitofrontální kůra. Ta nás doslova tahá za srdce tím, že v tom kousku oblečení nechceme vidět někoho jiného a cingulární kůra se tomu snaží dát nějaký směr a vyzívá k útoku – tedy k cestě na pokladu. U toho všeho se určitá část limbického systému připravuje na příval neurotransmiteru dopaminu, který radost z nové věci jen podtrhne (2). Skoro to vypadá, že získat kontolu nad unáhlenými nákupy prostě nelze, protože mozek má svoji hlavu a jede si podle svých vlastních pravidel, že? A to je také důvod, proč naše kreditní karty tolik trpí, a to nejen v předvánočních a povánočních výprodejích.
Zdroj: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8228195/, (2) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7749795/
Sledujte nás na sociálních sítích: