Jistě jste si všimli, že ve větších i menších supermarketech hraje hudba. Proč ji obchodníci preferují? O vaše blaho jim rozhodně nejde, touží po větším zisku!
Při procházení uliček slyšíte nejen hovory ostatních nakupujících, ale i hudbu, která dokáže navodit správnou náladu, protože má hluboký vliv na lidské emoce a chování. Že ji prodejci pouští proto, abyste se v obchodě cítili dobře? Tak trochu je to pravda, ale věřte, že se jedná o dobře promyšlenou strategii.
Hudba ovlivňuje tempo a dobu nakupování
Většina supermarketů preferuje pomalou relaxační hudbu. Toto proto, že tempo hudby může ovlivnit i tempo nakupujících, stejně jako délku jejich návštěvy. Když hraje pomalá hudba, lidé mají tendenci se pohybovat pomaleji, což může vést k prodloužení doby procházení regálů a potenciálně většímu počtu nákupů. Na druhou stranu ve špičce nebo v době, kdy majitelé obchodů chtějí své zákazníky odbavit rychleji, používají hudbu optimističtějšího charakteru.
Zlepšuje vnímání produktu
Věřte, nebo ne, hudba se strategicky používá i ke zlepšení vnímání produktů. Při spárování s vhodnými songy mohou některé položky působit atraktivněji nebo luxusněji, což vede k tomu, že nakupující jsou více nakloněni sáhnout do peněženky a provětrat ji o trochu víc než obvykle. Například pouštění klasické hudby v blízkosti kvalitních vín nebo gurmánských sýrů podvědomě zvyšuje jejich vnímanou hodnotu.
Působí na náladu
Není žádným tajemstvím, že hudba výrazně působí na nákupní chování, čehož majitelé obchodů hojně využívají. Veselé a pozitivní písně podporují pocit štěstí a pozitivity, navozují lepší náladu a tím zvyšují pravděpodobnost impulzivních nákupů. Pečlivě vybraná hudba také může vyvolat nostalgické pocity a spouštět vzpomínky, které zákazníky nabádají ke koupi produktů, které si spojují s příjemnými zážitky. Navíc platí, že pomalejší a uklidňující melodie snižují hladinu stresu a povzbuzují zákazníky, aby si v obchodě udělali čas jen sami na sebe, což opět vede ke zvýšení prodeje. Suma sumárum, až příště vejdete do supermarketu a uslyšíte hudbu, již lépe pochopíte, k čemu je určena. Podlehnete jejímu vlivu, nebo prodejcům na tenhle promyšlený špek neskočíte?
Zdroje: www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5934855/ - celý článek
Sledujte nás na sociálních sítích: