Špatný den v práci? Náladu vám spraví nové tričko nebo bikiny. Tyhle neplánované nákupy jsou totiž novým normálem! Kolik za ně průměrný člověk utratí?
Že mají supermarkety své taktiky, se obecně ví. Akční zboží je ve výši očí, aby ho nebylo možné přehlédnout, rozhodují i barvy obalů, přičemž modrá navozuje důvěru a bezpečí, černá představuje luxus a bílá zase stabilitu. Že se na tohle nenecháte nachytat? No, vaše peněženka si to možná nemyslí.
Každoroční průzkum mezi 2 000 dospělými v USA porovnával současné trendy impulzivních výdajů za poslední dva roky a zjistil, že 64 procent lidí podléhá pokušení a nakupuje to, co se jim zrovna líbí, ačkoli zboží vůbec nepotřebují (1). V současné době průměrný člověk utrácí 314 amerických dolarů (v přepočtu 7 470 českých korun) měsíčně za něco, bez čeho by se vlastně obešel.
Zboží, které je v kurzu
Studie (2) zadaná společností Slickdeals a provedená společností OnePoll odhaluje, že polovina (52 %) nakupuje impulzivně jak online, tak v obchodě, zatímco 42 procent většinu svých nákupů realizuje výhradně online, přičemž při nakupování po síti je u sedmi z deseti lidí pravděpodobnější, že budou impulzivně utrácet za mobilní telefony. Nejčastější neplánované nákupy v roce 2022 ale patří oblečení, potravinám, domácím potřebám, obuvi a spotřební technologii. 51 procent má tendenci nakupovat jen pro sebe, zbytek tvrdí, že svým impulzivním nakupováním dokonce šetří peníze. I když inflace jistě ovlivňuje rozpočty v mnoha základních nákupních kategoriích, je zajímavé, že spotřebitelé hlásí nárůst frekvence impulzivních výdajů.
Proč vlastně nakupujeme?
V nákupních zvycích lidí hrají roli faktory, jako je třeba sleva, snížená sazba za dopravu a podobně, rozhoduje však i aktuální psychické rozpoložení a emoce. Dvě třetiny (65 %) uvedly, že je pravděpodobnější, že si něco koupí, pokud je doprava zdarma. Mezi emoce, které zákazníci pociťují po nákupu, pak patří štěstí a vzrušení, ale třetina připouští, že nakupuje pouze z nudy. Dva ze tří dokonce impulzivně nakoupí ze strachu, že promeškají výhodnou nabídku (2).
Zdroje: (1) www.money.slickdeals.net/surveys/slickdeals-impulse-spending-survey-2022/, (2) www.swnsdigital.com/us/2022/05/americans-spend-more-than-300-a-month-on-impulse-purchases/
Sledujte nás na sociálních sítích: