Reagovat ve stresu zmateně je lidské, ale málokdy smysluplné. Ale dá se klidu a vyrovnanosti naučit? Ano! Máme pro vás jednoduché praktické tipy, které opravdu fungují.
Nejlepší zaměstnanec včera podal výpověď, náklady na energie neúnosně rostou nebo je v novém letáku překlep – jako podnikatel nebo šéf firmy byste se z toho mohli zbláznit zbláznit. Ale to nejde, firma musí jít dál. Kdyby jen existoval způsob, jak řešit problémy klidněji...
Stres je dar
Stres nám připomíná nenaplněnou potřebu. Máte pocit hladu? Pak potřebujete něco k jídlu. Cítíte se ve stresu z času? Pak potřebujete priority. Pokud ale máte čas pracovat 80 hodin týdně, měli byste si udělat čas i na to, abyste strávili hodinu v lese. Musíte si přestávky dovolit. Jako děti se učíme, že přestávky jsou ztrátou času. Takže teď si říkáme, že i pauzu na oběd můžeme využít alespoň k napsání emailu.
My minute
Můžete začít s cvičením „My minute“ (moje minutka). Sedněte si třikrát denně, zavřete oči, nastavte časovač na 60 sekund. A pak nedělejte nic jiného, než dýchejte a sledujte proud myšlenek. Myšlenky nijak nehodnoťte ani neřiďte, nechte je přicházet a odcházet.
Cvičení je záměrně krátké, aby vaše výmluvy neměly šanci. Předpokládejme, že pracujete deset hodin denně. V těchto 600 minutách jste tu pro zákazníky, pro dodavatele, pro zaměstnance, pro finanční úřad. Takže můžete 1 minutu z těchto 600 minut věnovat sobě a předejít tak stresu. Nemůžete říct, že „není čas“, „příliš obtížné“, „příliš ezoterické“.
Vytvoříte tak ostrov klidu, odpočinku a relaxace. Vnější svět se v důsledku toho nemění – ale prožíváte ho úplně jinak.
Smějte se víc než ostatní
Pokud se ocitnete v situaci, která vás rozruší, nejprve nedělejte nic. Dostanete e-mail, přečtete si ho, pomyslíte si „hrůza“ – a na chvíli se posadíte. A pak se usmějete. Ne nepřirozeně a přehnaně – jde jen o to, abyste trochu uvolnili mimiku. To samo o sobě přinese trochu klidu.
Zpočátku je to těžké, ale po čtvrt roce to zvládne každý. Vždyť příležitosti trénovat jsou každý den. Jako sparring partnera si můžete představit každého, kdo vás otravuje: Zákazníka, který napíše drzý e-mail, parkujícího řidiče, který zaparkuje auto na vaše místo, nebo zaměstnance, který se na schůzku dostaví nepřipravený.
Dále si položte hlavní otázku – například jsem teď ve smrtelném nebezpečí? To vás úplně uklidní, když máte nával stresu, hněvu, starostí a pomůže vám to se srovnat. Pak se zabýváte otázkou: Co je nejlepší, co teď mohu udělat?
Klid není řešením všech problémů. Je to spíše most mezi problémem a řešením problému. Pokud mám problém ve středu a večer si zajdu na hodinu jógy, problém bude i ve čtvrtek. Ale můžu k němu přistupovat a řešit ho jinak – uvolněně a nestresovat se. A v nejlepším případě to chápat jako příležitost k úspěchu.
Zdroj: názor autora
Sledujte nás na sociálních sítích: