Muži o sobě často rádi uvažují jak o řidičích, kteří svými schopnostmi vynikají nad ženami. Jenže to neplatí. Opět. Řidičky jsou totiž bezpečnější. Platí to minimálně s ohledem na schopnost soustředit se a nenechat se při řízení rozptylovat. Ženy se nechají mobilem či rádiem rozptýlit dvakrát méně než muži.
Přitom platí, že nejméně pozornými řidiči jsou mladí muži a řidiči řídící denně, nejpozornějšími pak starší ženy. A podle statistik je důvodem nehody rozptýlení řidiče ve dvanácti procentech případů.
„Zjistili jsme, že mladí muži se nechají rozptylovat nejvíce. Jinak mezi nejrizikovější řidiče patří také ti, kteří řídí často a ti, kteří mají neurotické a extrovertní osobnosti,“ tvrdí doktor Ole Johansson z Institutu dopravní ekonomiky v Norsku.
Mezi velmi nebezpečné řidiče, u nichž dochází snadno k rozptylování pozornosti, patří muži, kteří řídí často a myslí si o sobě, že jsou skvělí řidiči.
Pozor na únavu
Jedním z nejčastějších důvodů nepozornosti za volantem a bohužel také dopravních nehod bývá únava řidiče. I když se můžete při nasedání do auta cítit v pohodě, po pár kilometrech se vám začnou zavírat oči, začnete zívat, přestanete být ostražití... A malér je na spadnutí. Jak s únavou v autě bojovat?
Kdy je čas vypnout motor
Tělesná i psychická únava se sice dostavuje u každého člověka individuálně, ale po 180 ujetých kilometrech je přestávka vhodná pro všechny. Po delší jízdě o sobě obvykle dávají vědět bolesti krční páteře. Paže a předloktí jsou kvůli dlouhodobému držení volantu také unavené a nepříjemně ztuhlé. Bolet začíná i bederní páteř a ramena. Dlouhá cesta je pro lidský organismus stresující.
Využijte odpočívadlo
Zacvičit si můžete na odpočívadle. Na řidiče působí velmi dobře uvolnění a protažení páteře s předklonem nebo záklonem a propnutými pažemi, které pohybem opisují tvar pomyslné ležaté osmičky, což je základní princip metody Infinity. Cviky by měly být pomalé a plynulé, bez trhavých pohybů. Můžete cvičit odděleně například v oblasti krční, hrudní a bederní páteře ale také tak, že se pohyb přenáší na celé tělo. Vsedě i vestoje přenášejte při pohybu váhu ze strany na stranu.
Zaparkujte a... cvičte!
Několik minut strávených cvičením je mnohem účinnější než káva vypitá v motorestu. Cvičit lze i v parkujícím autě. Nejprve je nutné zajistit správné sezení a držení těla ve vertikále a také si správně seřídit sedadlo, eventuálně i volant. Cvik provedete tak, že si sednete vzpřímeně a opřete se o sedadlo celým trupem i hlavou. Rukama a propnutými pažemi se opřete o volant. Horními končetinami lehce zatlačte do volantu, dolními končetinami do podlahy auta, odtlačte se zadečkem, zády, hrudníkem a hlavou, vše jen jemně. Současně lehce stahujte spodní část zadečku i pánevní dno.
Síla mozku
Metodu nemusí řidiči cvičit jen na odpočívadle nebo v parkujícím autě. Některé cviky lze praktikovat dokonce i za jízdy nebo během strnulé dopravní zácpy, kdy řízení nevyžaduje tolik pozornosti. Provádění pohybů na principu ležaté osmičky si řidiči mohou jen představovat. Mozek nerozezná skutečnost od imaginace, na jednotlivé cviky stačí jen myslet. Mozek bude příslušné svaly i přesto zapojovat a vysílat do nich signály k pohybu.
Sledujte nás na sociálních sítích: