Za peníze si štěstí nekoupíš, zpívá se v jedné písni. Psychologové téměř souhlasí. Nakupování skutečně neposkytuje vnitřní štěstí ani materialisticky založeným lidem. Krom krátkodobého potěšení. Mnohem dlouhodobější pocit radosti ale může podle kalifornských psychologů přivodit nakupování zážitků. A také předmětů, které zážitky zprostředkovávají či tvoří.
Lepší je tak koupit si lístky na koncert, videohru či nové tenisky na běhání. Tyto předměty totiž pomáhají zprostředkovat zážitky, které mají dlouhodobé účinky na vnitřní pocit štěstí.
Doktoři Darwin Guevarra z University of Michigan a Ryan Howell ze San Francisco State University sledovali účinky nakupování na dlouhodobý vnitřní pocit pohody a štěstí. V experimentálním výzkumu rozdělili nakupující do tří skupin, první si pořizovala materiální věci, druhá zážitkové produkty a třetí přímo životní zážitky.
Podle sledování nejméně štěstí a radosti přináší nákup materiálních věcí. Naopak nákup zážitkových produktů (věcí zprostředkovávajících zážitek – tenisky, sportovní výbava či videohra) přinášejí stejnou míru radosti jako přímo nákup zážitků (koncert či cestování).
„Když jsme poprvé chtěli zkoumat tuto hybridní kategorii zážitkových produktů, mysleli jsme si, že i když se prokáže, že přinášejí více štěstí než materiální věci, přinesou méně štěstí a radosti než samotné zážitky. Překvapilo nás, že zážitkové produkty tvoří podobnou míru radosti a štěstí jako životní zážitky,“ tvrdí autoři studie.
Sledujte nás na sociálních sítích: