Co kdybychom vám řekli, že naslouchání není tak jednoduché, jako prostě poslouchat? Ve skutečnosti různé typy naslouchání přesahují rámec učení – můžete také naslouchat, abyste zlepšili své vztahy, prohloubili svá spojení a vybudovali důvěru. Jak vám aktivní naslouchání může pomoci naslouchat a rozumět – nejen reagovat.
Osvojení si návyku aktivního naslouchání může mít pozitivní dopady v mnoha klíčových oblastech vašeho života. Může to ovlivnit vaše vztahy, vaši práci a vaše sociální interakce.
Ve vztahu
Aktivní naslouchání vám pomůže lépe porozumět pohledu jiné osoby a reagovat s empatií. To je důležité ve všech typech zdravých vztahů, ať už s partnerem, rodičem, dítětem, jiným členem rodiny nebo přítelem. Být aktivním posluchačem ve vašich vztazích znamená uznat, že konverzace je více o druhé osobě než o vás. To je zvláště důležité, když je druhá osoba emocionálně rozrušená. Vaše schopnost aktivně naslouchat členovi rodiny nebo příteli, který prochází těžkým obdobím, je cenná komunikační dovednost. Pomáhá vám zabránit nabízet názory a řešení, když ten druhý chce, jen abyste naslouchali.
V práci
Aktivní naslouchání je zvláště důležité i v práci, pokud jste v pozici vedoucího nebo často komunikujete s kolegy. Pomáhá vám porozumět problémům a spolupracovat na vývoji řešení. Ukazuje také vaši trpělivost, což je na pracovišti cenné aktivum. V některých případech může aktivní naslouchání při práci pomoci zlepšit bezpečnost na pracovišti. Pokud jste například v oblasti zdravotnictví, aktivní naslouchání vám může pomoci omezit lékařské chyby a zabránit neúmyslnému poškození pacienta.
Během společenských situací
Techniky aktivního naslouchání, jako je reflexe, kladení otevřených otázek, hledání vysvětlení a sledování řeči těla, vám pomohou rozvíjet vztahy při seznamování s novými lidmi. Lidé, kteří jsou aktivními a empatickými posluchači, jsou dobří v iniciování a udržování konverzací. Aktivní naslouchání pomáhá ostatním cítit se více emocionálně podporováni.
Způsoby, jak zlepšit aktivní poslech
Všichni jsme byli v situacích, kdy se naši „posluchači“ nesoustředili nebo nezajímali. Nebo možná chcete zlepšit své vlastní schopnosti aktivního naslouchání, abyste to nedělali ostatním. Zde je několik způsobů, jak být sami sebe lepším aktivním posluchačem nebo jak povzbudit ostatní, aby udělali totéž:
Podporujte svou vlastní zvědavost
Čím více jste na něco zvědaví, tím snazší je chtít vědět víc. To přirozeně vede k tomu, že kladete více otázek a snažíte se porozumět, což jsou dva základy aktivního naslouchání v komunikaci.
Najděte si téma, které vás oba zajímá
To funguje, když se zapojíte do „small talks“ a navzájem se poznáváte. Pokud máte oba vášeň pro dané téma, bude snazší zůstat plně zapojeni do konverzace.
Procvičte si své dovednosti
Stejně jako u jiných dovedností, být dobrý v aktivním naslouchání vyžaduje určitou praxi. Buďte trpěliví sami se sebou, procházíte procesem učení. Pokračování v procvičování těchto dovedností může člověka, se kterým mluvíte, jen inspirovat, aby udělal totéž. Když vás uvidí, jak aktivně nasloucháte, může se také stát lepším posluchačem.
Zdroj: názory autora
Sledujte nás na sociálních sítích: