Pokud chcete někoho pozvat na rande, raději mu pošlete email. Je to lepší metoda než telefonát, který je sice přímější, ale zároveň většinou také strožejší. Člověk udělá romantickým dopisem – byť elektronickým – větší dojem než hovorem. Zjistili to psychologové z Indiany.
Jednoduše řečeno - v emailu je člověk romantičtější a nebojí se vyjádřit pozitivní emoce, které má problém přímo vyslovit. To sice může svádět k přehánění v emocích a neupřímnosti, ale na druhou stranu to působí lépe jako pozvání na rande než neohrabaný telefonát.
„Podstatou této studie je, že email je mnohem lepší, když chcete druhému vyjádřit sdělení, že na něj myslíte a toužíte po něm,“ uvedl doktor Alan Dennis z Inidiana University.
S profesorem Taylorem Wellsem ze Sacramenta pak vytvořili experiment. Skupina osob měla vyslechnout telefonát nebo si přečíst email. V obou případech se jednalo o pozvání na rande. A Dennis a Wells dotyčným při tom měřili pohyby mimických svalů a elektrické výboje na kůži. Tím mohli sledovat jejich vzrušení a pozitivní či negativní emoce.
„Při psaní milostných emailů odesílající vědomě nebo podvědomě přidávali pozitivní obsah do svých zpráv, zřejmě aby kompenzovali neschopnost použít tón hlasu při vyjadřování emocí. Email umožňuje odesílateli upravit obsah zprávy tak, aby odpovídala svému účelu. Hlasová zpráva tohle neumožňuje,“ tvrdí autoři.
U příjemců zpráv emaily vyvolaly mnohem více vzrušujících psychofyziologických reakcí než telefonáty. Bylo přitom jedno, zda byla zpráva praktická či romantická.
„Nechceme tady ale říct, že komunikace tváří v tvář, telefonáty a jakákoli forma osobního kontaktu je pro komunikaci neužitečná. Naopak. Je zásadní. Ale pokud chce člověk zapůsobit na neznámou osobu, která ho ještě nezná, a chce ji pozvat na rande, pak je úspěšnější při odeslání emailu,“ dodávají autoři.
Sledujte nás na sociálních sítích: