Manažeři a šéfové firem a pracovních kolektivů by měli vždy dbát především na to, aby se nikdy sami nedopouštěli hrubosti a neslušného chování. A pokud se v jejich týmu objeví, musejí ho hned v zárodku zahubit. Psychologové z Floridy totiž zjistili, že hrubé, neslušné a vulgární chování je na pracovišti nakažlivé jako chřipka. Jakmile začne, šíří se jako povodeň.
A nejhorší je, že ten, kdo si na hrubé chování kolegy stěžuje, je při dalším jednání s jiným kolegou sám mnohem hrubější.
Vyplývá to z rozsáhlého experimentálního výzkumu doktorů Andrewa Wooluma a Amira Ereze z University of Florida. Ti sledovali v průběhu několika týdnů různé pracovní týmy. V některých nebylo hrubé chování přítomno, ale oni ho tam uměle zaseli.
„Zjistili jsme, že hrubé a neomalené chování je nakažlivé. Když člověk, který jednal s osobou, již považoval za hrubou a sprostou, jednal sám s dalším člověkem, byl hodnocen jako mnohem hrubější a neomalenější než při předchozích jednáních. A zajímavé také je, že nezáleží na tom, kdy člověk hrubost a sprostotu zažije. Šíří ji vždy, je jedno, jestli další jednání má hned nebo třeba i po několika týdnech,“ tvrdí autoři.
Floridští psychologové také vědí, proč je toto chování tak nakažlivé. Protože hrubé chování spustí v mozku neovladatelný proces, při němž se člověk začne bránit. A to tak, že když mu pak někdo třeba jen vznese kompliment, považuje ho za další výhružku a reaguje na ni sám sprostě. Věta „to se ti fakt povedlo“ tak může být upřímnou pochvalou i ironickou narážkou. Osoba, která zažije hrubé a sprosté chování, jej vnímá spíš jako ironii a urážku.
Sledujte nás na sociálních sítích: