Pokud hledáte práci, rozhoduje o pozvání na osobní pohovor hlavně vaše reakce na inzerát. „Uchazeči o zaměstnání odpověď často podceňují a neuvědomují si, kolik informací dokáže zkušený personalista z několika zaslaných řádků vyčíst,“ hovoří ze své zkušenosti Petr Langer, specialista na segment práce. Podívejte se na deset chyb, kterým byste se měli při odpovědi na pracovní inzerát vyhnout.
Překlepy, ničím zajímavý text či nepřipojený životopis. Těmito nedostatky personalisty určitě neohromíte. Přinášíme vám proto souhrn deseti nešvarů, se kterými se nejčastěji setkává Petr Langer, odborník na segment práce, v odpovědích na pracovní inzeráty. Pokud se jim vyhnete, značně zvýšíte svou šanci na pozvání k pracovnímu pohovoru.
1. Ponecháte automatický text odpovědi
Při odpovědi na pracovní inzerát se často vytvoří automatický text odpovědi. Neměli byste však kvůli tomu pouze vyplnit své osobní údaje, přidat životopis a kliknout na tlačítko Odeslat. „Součástí odpovědi by měl být takzvaný motivační dopis, ve kterém zaměstnavateli stručně sdělíte, proč byste se právě vy hodili na danou pozici nejlépe a jaké máte zkušenosti s konkrétní pozicí,“ radí Petr Langer.
2. Nevíte, komu jste odpovídali
Odpovídat v rychlosti na několik desítek různých inzerátů naráz není dobrý nápad. Ztratíte přehled o tom, komu jste odpovídali, a když se vám potenciální zaměstnavatel ozve, nevíte, zda vás zve na pohovor na administrativní pozici, či na místo krupiéra v kasinu. „Inzeráty se z webu průběžně mažou, proto je už nemusíte zpětně dohledat. Nejlepším řešením je vytvořit si textový dokument, kam si poznamenáte, komu, jak a kdy jste na pracovní inzerát odpovídali,“ navrhuje odborník.
3. Nemáte základní přehled o zaměstnavateli
Před odpovědí byste měli znát základní údaje o společnosti, které odpovídáte. Často je najdete na firemním webu. Budete tak moci napsat lepší motivační dopis, a to hlavně v případě, že firma poptává více pracovních pozic naráz, o které byste se rádi ucházeli.
4. Posíláte všem stejnou odpověď
Tato chyba je podobná té první, jen už máte vytvořený motivační dopis. Problém je, že jej posíláte všem zaměstnavatelům v nezměněné podobě. „Motivační dopis by měl být upravený pro každého zaměstnavatele zvlášť. Můžete do něj například uvést informace, které vás zaujaly na firemním webu,“ doporučuje Petr Langer.
5. Omylem pošlete odpověď na jiný inzerát
Nikdo není neomylný, a tak se vám může stát, že pošlete motivační dopis na pozici zdravotní sestry zaměstnavateli shánějícímu masérku. Vždy se proto raději dvakrát ujistěte, že daný motivační dopis odpovídá správné pracovní pozici.
6. Zapomenete přiložit životopis
Motivační dopis je sice důležitý, ale vaše zkušenosti zaměstnavateli sdělí hlavně správně sepsaný životopis. Proto se vždy utvrďte, že jste jej opravdu přiložili a příloha se před odesláním zprávy opravdu načetla.
7. Stáváte se tazateli
Místo abyste v odpovědi „prodávali“ sami sebe, zahrnete potenciálního zaměstnavatele dotazy na plat, dovolenou či pracovní dobu. Na takové otázky je čas až při pracovním pohovoru, ne v odpovědi na inzerát.
8. Neusilujete o práci, v níž hodláte vydržet
Hledejte aktivně především pracovní pozice, jež vás budou bavit a které budou odpovídat vašim představám natolik, abyste na nich dokázali dlouhodobě vydržet. Pokud vás práce skutečně zaujme, bude se vám psát motivační dopis mnohem lépe.
9. Zbytečně spěcháte
S odpovědí na inzerát byste si měli dát záležet, ne ji jen sepsat a rovnou odeslat. Je třeba si odpověď po sobě přečíst, opravit případné chyby, rozdělit text do odstavců a zamyslet se nad vhodnějšími formulacemi. Personalisté rádi uvidí, že jste si při odpovědi dali záležet. „Řada uchazečů hledá nové místo tak, že si po celém dni večer sedne na hodinu k počítači a pošle životopis všude, kam může. To je samozřejmě špatně a časem se to projeví ve statistikách personálního serveru nebo přímo personalistů. Zároveň to svědčí o tom, jaký má potenciální zaměstnanec přístup k práci. I k hledání nového místa je potřeba přistupovat profesionálně, protože v daný okamžik je vaší prací sehnat si práci stejně dobrou či ještě lepší než byla ta poslední. Navíc přes den máte větší šanci, že si zaměstnavatel vaši odpověď přečte hned,“ doporučuje Langer.
10. Odpovídáte ve špatnou dobu.
Na pracovní nabídky byste měli odpovídat od pondělí do čtvrtka. Řada personalistů už totiž v pátek nové odpovědi uchazečů nečte a podívá se na ně až v pondělí. Nejhorší čas na odpověď na pracovní inzerát je páteční večer. „Zaprvé je téměř jisté, že si váš e-mail nikdo hned nepřečte, zadruhé se před vás v e-mailové schránce dostanou všechny zprávy poslané přes víkend a v pondělí ráno. Až si personalista otevře v pondělí ráno poštu s desítkami odpovědí, může tu vaši jednoduše přehlédnout,“ dodává odborník Petr Langer z ANNONCE.
Sledujte nás na sociálních sítích: