Na pořekadle, že šaty dělají člověka, přece jen něco bude. O to spíš bychom si měli dát záležet na tom, co si oblékáme, pokud zrovna míříme například na pracovní pohovor, díky němuž můžeme získat práci svých snů. Jaké oblečení tedy zvolit? Nechme si poradit od osobní stylistky Žanety Kantorové.
Žaneto, jsou nějaká nepsaná pravidla, co si na pohovor rozhodně nebrat a co je naopak vhodné?
Představím si, že potřebuji nutně práci, protože je potřeba zaplatit účty, platit nájem, jídlo, živit děti atd. Jsem ve stresu, chci zapůsobit. Anebo druhý případ, chci tuto práci, protože si myslím, že na ni mám a že je to přesně to, co chci dělat, vybírám si podle toho, co mě baví. V obou případech nutně platí – první dojem je jen jeden.
Žádné minisukně, kdy je mi vidět, až nevím kam, žádné průhledné halenky, příliš výrazné šperky a líčení atd. Jednoduše zkuste vypadat skvěle, ale v elegantním tónu. Budete se přece prezentovat firmě, v níž chcete pracovat – takže si o ní zjistěte co nejvíce. Jinak se obleče kandidátka do reklamní agentury a jinak holčina do banky. Usmívejte se, je to klenot, který má každý z nás. Deodorant pro ty, které se potí, je nutností! Umyté, upravené vlasy, nehty, dech a pevný stisk ruky musíte mít nutně s sebou. Ležérnost a sebedůvěra souvisejí s naším celkovým outfitem. Takže bez toho to nejde. Když nic nechcete zkazit, tak bílá košile a černé kalhoty, klasické černé elegantní baleríny a béžová taška budou vždy vypadat výborně!
Jaký vliv mají například barvy, doporučíte nám některé, které poslouží v náš prospěch?
Jsem blondýnka, mám světlou pleť a obleču si halenku nevýrazné barvy, ve které působím nemocně. To není ideální! Chci přece vypadat svěže a pozitivně. Nikdo nechce do firmy negativního člověka, který vypadá nemocně. Naše zkušenosti a praxe jsou velmi důležité, ale i to, jak působím, jaká jsem, co vyzařuji atd. Vybírejte barvy, ve kterých doslova záříte jako hvězda.
Je podstatné také to, do jaké firmy se na pohovor chystám, vyplatí se dopředu zjistit například informace ohledně dress codu?
Určitě ano. Reklamní agentura nebo i jiné společnosti tohoto typu uvítají kreativní styl, ale banka, finance a stavebnictví potřebují něco jiného. Navíc záleží, jestli se zajímáte o obchod nebo o marketing či účetnictví, jste grafik nebo kadeřník. Řekla bych, že je vůbec důležité najít si to, co chci dělat. Najít svůj dar, který mi byl dán, nebát se být tím, kdo opravdu jsem. Jako majitelka firmy bych dala přednost sympatickému mladému člověku než zkušenému, který je mi ale nesympatický a nezapadne do týmu.
A co muži, čeho by se ti měli držet?
Deodorant! Čisté nehty, vůně – ale opatrně, ať to není jako vůně celé parfumerie. Žádné krátké kalhoty nebo bílé ponožky do černých bot! U nás v České republice jsme trochu pozadu se základními pravidly.
Co se týče účesu a líčení, co byste zde doporučila?
Hlavně přirozeně, hodně laku a gelu na vlasech a do toho pot ze stresu nepřinese nic dobrého. Make up – pozor na lesk pleti – přepudrovat se! A usmívat. Vše spíše přirozené, nejdete na večírek.
Jak to všechno dát dohromady tak, abychom to i přes přísný dresscode byli stále my a necítili se v oblečení příliš upjatě?
Najít si svůj styl někomu trvá i celý život. Cítit se dobře v oblečení, které mám na sobě, je jedna z věcí, která v ČR chybí. Vidím to na ženách dnes a denně. Takže – najděte si to, v čem se cítíte dobře, vyberte si outfit vhodný na pozici, o niž se ucházíte, několik dní předem – ne na poslední chvíli. Připravte se jak vnitřně, tak i po odborné stránce. Hlavně, pokud to nevyjde, nic se neděje! Má to tak být a přijde něco jiného. Stres a tím, že tomu budeme dávat větší váhu, nepřinese klid a harmonii do vašeho srdce. To čemu věříte, to jste.
Pokud si i přes rady a doporučení nejste jisti, nákupy se stylistkou vám ukážou nové možnosti v oblékání a rozvoji osobního stylu. Je to cenově dostupná služba, která pomůže utrácet peníze efektivně a jen za oblečení, které podtrhne váš osobitý styl a vyzdvihne vaše přednosti.
Sledujte nás na sociálních sítích: