Obchodníci zkoušejí různé strategie ve snaze prodat více produktů. Ale časově omezené výhodné nabídky mezi dobré strategie nepatří. Ekonomové z Anglie prokázali, že naopak klienty od koupě odrazují. Pokud se totiž na zákazníka časově tlačí, začne reagovat racionálně a snaží se vyhnout riziku. Naopak pokud má časovou svobodu a je ponechán svému rozhodnutí sám, souhlasí s koupí tím spíš.
Časově omezené výhodné nabídky
Nátlak typu „kupte hned, je to velmi výhodné“ většinou u klientů vyvolá averzi. A šanci na koupi sníží o třináct procent.
„Naše výsledky naznačují, že hlavním důvodem, proč firma může těžit z časově omezených nabídek, není to, že konzumenti činí méně racionální rozhodnutí, když jsou v časovém tlaku,“ tvrdí profesor Robert Sugden z University of East Anglia.
Řada stratégů prodeje přitom dosud tvrdila, že panika a časový tlak vedou ke zvýšení prodeje. Experimentální výzkum profesor Sugdena ale přišel s opačnými výsledky. Podle něj přílišný časový nátlak nutí kupujícího příliš přemýšlet o rozhodnutí, což posiluje potřebu z této situace uniknout a vyhnout se riziku.
A zase ty „slevy"!
Slevové akce působí na naši psychiku velice dobře. Podle průzkumu dokáže pouze polovina z nás odolat slevě na zboží, které vlastně ani nepotřebujeme. Nejnáchylnější jsou k tomuto počínání dle stejného průzkumu ženy a obecně věková kategorie od 15 do 29 let.
No nekupte to!
Problém je v tom, že slevy nám málokdy peníze opravdu ušetří. Taktiky prodejců často zahrnují zvýšení cen na krátké období, aby procentuální vyjádření slev bylo pro naše oči zajímavější. Takovou slevu 80 % je přeci skoro hřích nevyužít. Poté ale zjistíme, že ostatní obchody nabízí nezlevněný výrobek zhruba za třetinu oproti původní ceně, kterou uvádí obchody se slevou.
Často prodejci také neuvádí původní cenu vůbec a sleva tak může být i naprosto nepřítomná. Toto jednání je nelegální a je označováno za nekalou obchodní praktiku. Je to ale velice těžké dokázat. A to zejména v kamenných obchodech, kde ceny nejsou dlouhodobě mapovány.
Sledujte nás na sociálních sítích: