Nakupování působí na lidský mozek jako droga. A není tak divu, že se lidé snadno stanou závislými. Jenže při nadměrném utrácení peněz je v mozku zároveň aktivováno centrum bolesti – velký výdaj znamená velkou ztrátu. Podle německého neurologa ale tento „záchranný“ mechanismus nefunguje u jedinců, kteří užívají léky na tišení bolesti. Jim se pak snadno stane, že utratí během slevových akcí typu Black Friday více peněz, než si mohou dovolit.
Profesor Christian Elger z Bonnské univerzity se jako neurolog dlouhodobě zabývá centrem závislosti v lidském mozku. Pomocí nejmodernějších zobrazovacích technologií sleduje, co se uvnitř lebky děje, když lidé užívají drogy, zamilují se, mají sex, konzumují tučné a sladké či nakupují. Všechny tyto činnosti totiž aktivují centrum závislosti alias centrum odměny a potěšení.
Nákupy jako droga
Obchodníci dobře vědí, že stimulovat člověka k velkému utrácení není těžké. Centrum závislosti lze totiž snadno dráždit slovy jako sleva, červenou barvou v těchto nápisech a hlasitou hudbou. Nakupování se pak stane drogou.
„Drogy totiž fungují stejně. Aktivují centrum závislosti a stimulují příjemné pocity. Tak vzniká závislost. Funguje to u heroinu, zvláště u kokainu a také u amfetaminů,“ tvrdí profesor Elger.
A právě slevy a levné výhodné nákupy v mozku spínají centrum závislosti.
„Ten spínač vyšle signál zbytku mozku a říká mu, není třeba porovnávat ceny nebo příliš přemýšlet! Je to levné. Jednou se to může hodit. U některých lidí vzniká vážná závislost na nakupování. Mají doma hromady věcí, které mnohdy ani nevybalují,“ uvádí dále profesor Elger v rozhovoru pro DW.
Pozor na léky
Sám provedl výzkum vlivu červené barvy při označování cen zboží na chování nakupujících. A prokázal, že lidé vykoupí zboží s rudým nápisem dříve. I když je dražší nebo méně kvalitní. Lidem, kteří se vydají na nákupy v akcích či před Vánocemi, ale doporučuje jedno, určitě by neměli v tu dobu užívat léky na tišení bolesti.
„Neužívejte léky na tišení bolesti před odchodem do obchodu. Naprosto to tlumí oblast, která racionalizuje rozhodnutí o nakupování. Také placení kartou oslabuje pocit ztráty, který člověk zažívá při placení penězi,“ varuje profesor Elger. Právě na pocit ztráty bychom měli sázet a před zakoupením všeho se půl hodiny procházet a přemýšlet nad výší útraty a potřebností věci.
Kdo je imunní
Podle profesora Elgera existují v populaci asi „šťastná“ čtyři procenta lidí, která mají centrum závislosti „netečné“ vůči jakýmkoli nákupním stimulům. Tito jedinci prostě nikdy nezačnou být závislí na nakupování, i když na jejich smysly a vnímání působí různé typy lákavých nabídek
„Jsou to stereotypní účetní, kteří nemůžou být ničím zvikláni. Mají celý život naplánovaný a nosí jedny džíny tak dlouho, dokud z nich nespadnou, pak teprve si jdou koupit nové. Ne protože by vypadaly lépe, ale protože už je fakt potřebují,“ tvrdí profesor Elger.
Podle něj však nejsou vůči slevám a výhodným nákupům imunní ani bohatí lidé.
Sledujte nás na sociálních sítích: