Pracovní pohovory jsou samy o sobě velmi stresující záležitost, a tak je nutné dobře se na ně připravit, abychom se před potenciálním zaměstnavatelem prezentovali v tom nejlepším světle.
Následující situace jsou z těch, kterým je potřeba se při pohovorech vyhnout.
Ačkoli vyhýbání se jim patří obecně k zásadám slušného chování, není od věci si je připomenout. Právě při ucházení se o práci mohou být totiž klíčové – možnost udělat dobrý první dojem máme jen jednu…
Pozdní příchod
Tohle je zásada číslo jedna – na pracovní pohovor je absolutně nutné přijít včas! Jak vám potenciální zaměstnavatel může věřit, že je na vás spolehnutí, když ani nejste schopni přijít v domluvenou hodinu, ucházíte-li se o práci?
Jak se tomu vyhnout
Jak praví staré úsloví: „raději o půl hodiny dříve než o pět minut později“. I kdybyste měli jen tak bezcílně bloumat po ulici, sedět v autě nebo třeba v kavárně v blízkosti místa schůzky, pořád je to lepší než doběhnout k pohovoru na poslední chvilku, nebo dokonce o několik minut později (ano, i pět minut je závažné zpoždění, jedná-li se o tak důležitou událost). Nespoléhejte se na to, že cesta, kterou máte stokrát vyzkoušenou, bude stejně průjezdná jako jindy. Zkrátka z domova vyrazte s dostatečným předstihem.
Přílišná, viditelná nervozita
Jak již bylo řečeno, pracovní pohovor není nic lehkého, ve skutečnosti je spojený s poměrně velkou mírou stresu a nervozity. To je samozřejmě jasné i každému personalistovi, ale mějte na paměti, že určitě neuděláte dobrý dojem, budete-li si nervózně pohrávat s vlasy, šperky, poposedávat na židli, nebo si nedej bože okusovat nehty. Ano, nárok na nervozitu jistě máte, ale nesmíte ji ukazovat.
Jak se tomu vyhnout
Asi nejjednodušší způsob jak se výše popsaným projevům nervozity vyhnout, je sepnout si vlasy do účesu, který nedovoluje hraní s nimi, vzpřímený posed a ruce v klíně.
Neodpovídání na otázky
Vyhýbání se otázkám, jež vám personalista pokládá, a neustálé opakování slova „nevím“ dobrý dojem nevyvolá… Váš protějšek se jednak snaží zjistit, nakolik jste se na pohovor připravili, jednak zkouší vaši schopnost reagovat na otázky, na které není třeba tak úplně snadné odpovědět.
Jak se tomu vyhnout
Nebojte se požádat personalistu o zpřesnění otázky, která vám nebyla zcela jasná. Pokud jste dotázáni na jednání v situaci, v níž jste nikdy nebyli, buďte upřímní, ale zkuste navrhnout svou verzi. Samozřejmě nemá cenu „blábolit“ za každou cenu, ale ani se nechat složitou otázkou zahnat do kouta a mlčení.
Nevhodné oblečení
To, že víte, že ve společnosti, kde se ucházíte o práci, neplatí žádný dress code a zaměstnanci chodí do práce v běžném oblečení (tedy tričko, džíny), ještě neznamená, že se můžete na pohovoru objevit v letních šatičkách a žabkách nebo tílku a kraťasech.
Jak se tomu vyhnout
Vždycky je lepší být na pohovor oblečený formálně, i kdyby se před vámi personalista zjevil v naprosto ležérním outfitu. Rčení, že šaty dělají člověka, je pravdivé. Oblečení pomáhá utvářet první dojem a napovídá, jak vážně pohovor berete.
Abyste ráno před pohovorem nepobíhali v panice po pokoji a nepřehazovali šatník ve snaze najít oblek nebo pouzdrovou sukni a silonky bez puštěného oka, připravte si oblečení večer předem.
Nedostatečná příprava
Je hezké, když víte, že se firma, v níž se ucházíte o post, jmenuje tak a tak, a že cosi vyrábí. Ale pro pracovní pohovor je to málo.
Jak se tomu vyhnout
Snažte se o společnosti zjistit co nejvíce dostupných informací, v dnešní době internetu to není zas až tak těžké. Má firma webové stránky, profil na sociální síti, objevuje se v tisku? Zkrátka najděte, co se jen dá.
Sledujte nás na sociálních sítích: