Haló efekt je silnější, než jsou si lidé vůbec schopni uvědomit a připustit. První emoční dojem ze setkání s jinou osobou ovlivní i ty největší profesionály v oboru lidských zdrojů a HR. Snadno zamotají hlavu a rozhodnou o tom, zda dotyčný porazí konkurenci, která je stejně schopná či schopnější. Nejdůležitější tak je zalíbit se na první dojem. Vyvolat v druhých pozitivní emoce. A to lze jednoduše. Být milý, příjemný, sympatický. A umět hovořit o tom, co se zrovna ve společnosti nejvíce řeší.
Haló efekt je tak silný, že skutečně ovlivní i rozhodnutí jinak zkušeného odborníka. Když vezmeme dvě osoby mající naprosto stejné vlastnosti, ale o jejich vlastnostech se dozvíme v jiném pořadí, má to zásadní vliv na to, co si o dotyčných myslíme. Když u někoho zjistíme, že je inteligentní, pilný, impulzivní, kritický, tvrdohlavý a závistivý, je to pozitivní. Zatímco pokud někoho poznáme jako závistivého, tvrdohlavého, kritického, impulzivního, pracovitého a inteligentního, vnímáme ho negativně. Oba mají stejné vlastnosti, ale pořadí a především haló efekt (první emocionální dojem z dotyčného) ovlivní naše vnímání.
Psychologové prokázali vliv haló efektu v mnoha různých společenských situacích. Kupříkladu na charitativním večeru darují dvě osoby stejnou částku peněz. Když se pak okolí zeptáte, kdo je štědřejší z těch dvou, lidé budou tvrdit, že ta osoba, která na ně udělala lepší první dojem – byla sympatičtější. Navzdory tomu, že oba darovali stejně.
„
Sekvence toho, jak objevujeme vlastnosti určité osoby, přestože je objevujeme v pořadí za sebou náhodně, výrazně ovlivňuje náš první dojem a názor na ni,“ tvrdí psycholog doktor Daniel Kahnemann.
Všem tak radí, aby se vždy snažili vyvolat dojem, že jsou příjemní a sympatičtí. Včetně pohovoru do zaměstnání. Budou pak vnímáni jako inteligentnější, i když nebudou inteligentnější než méně příjemná konkurence. Pozitivní emoce, které v druhých vyvoláme, totiž ovlivní vnímání tak mocně, že mění i racionální úsudek.
Součástí sympatičnosti a milosti je schopnost vlídně komunikovat o běžných problémech dneška. A umět vyjádřit se k čemukoli, co je zrovna ve středu společenského dění.
Sledujte nás na sociálních sítích: