Většina lidí se domnívá, že nejlepší dojem udělá při prvním setkání s neznámými osobami – a zvláště na pohovoru či pracovní schůzce –, když se bude tvářit a chovat jako kompetentní jedinec. Jenže důležitější je jiná vlastnost a to důvěryhodnost. Ta se navenek projevuje jako vřelé a vstřícné chování.
Tvrdí to profesorka Amy Cuddyová z Harvardovy univerzity s tím, že ačkoli je kompetentní chování důležité, zvláště na pracovní schůzce, mnohem podstatnější při prvním setkání s neznámými je dojem důvěryhodnosti. Ve své knize Presence pak vysvětluje, že za to může evoluce.
„Z evoluční perspektivy je mnohem důležitější pro naše přežití, abychom věděli, jestli si jiná osoba zaslouží naši důvěru,“ tvrdí profesorka Cuddyová.
A naopak varuje všechny mladé lidi, kteří míří na pracovní pohovory a obchodní schůzky, aby se nesnažili za každou cenu dokazovat druhým, jak jsou schopní, a nekladli důraz na získávání respektu druhých. Mnohem podstatnější než uznání je získat jejich důvěru.
„Když vám někdo, na koho se snažíte udělat dojem, nevěří, nedostanete se příliš daleko, ve skutečnosti můžete naopak vyvolat podezření, protože vypadáte jako manipulátoři. Vřelá a důvěryhodná osobnost, která si také získá obdiv, ale až poté, co si dokázala získat důvěru, je vaše síla, která se stane spíš darem než hrozbou,“ dodává Cuddyová.
Sledujte nás na sociálních sítích: