Chcete mít geniální dítě? Nebo alespoň s nadprůměrnou inteligencí? Mluvte na něj od narození dvěma jazyky. Bilingvní děti mají totiž výrazně vyšší IQ než ty, které se učí od narození jedinou mateřštinu. Podle singapurských psychologů je to nejen proto, že si mozek musí vytvořit pro oba jazyky stejně fungující systémy, ale nutí je to také zkoumat nové věci a urychluje to jejich kognitivní vývoj.
Podle rozsáhlé studie singapurských psychologů a pediatrů vykazují bilingvní děti už v předškolním věku rychlejší vývoj kognitivních funkcí. Přitom je jedno, jaké dva jazyky se dítě učí a jak jsou tyto jazyky složité. Důležité je pouze to, aby to byly dvě odlišné řeči.
Už v šesti měsících života děti, které vyrůstají v prostředí, kde se hovoří dvěma různými jazyky, vykazují rychlejší vývoj myšlení a paměti. Rozpoznávají rychleji dobře známé obrazy a tváře. Vedle toho se zajímají více o neznámé a nové výjevy a obrazy.
V praktickém experimentu se projevovalo tak, že vědci předkládali kojencům dva obrázky. Jeden dobře znali – medvídka – a druhý byl neznámý – vlk. Zatímco děti, které vyrůstaly v prostředí s jedinou řečí, jevily velký zájem o medvídka a malý o vlka, u dětí bilingvních to bylo naopak. Medvídka hned poznaly a přestal je brzy zajímat, zatímco vlk je zajímal více a věnovaly mu pozornost. „To jsou jasné projevy vyspělého kognitivního vývoje,“ tvrdí autoři výzkumu ze Singapurské národní univerzity.
„U dospělých může být učení se druhému jazyku velmi bolestivé a náročné. Někdy tuto náročnost promítáme do svých dětí a myslíme si, že dva jazyky jim musejí v malých hlavičkách působit velký zmatek. Nicméně velké množství výzkumů dokazuje, že naopak děti zvládají dva jazyky mnohem lépe než dospělí a že z vývoje v dvojjazyčném prostředí velmi prosperuje jejich inteligence,“ tvrdí autorka studie profesorka Leher Singhová.
Sledujte nás na sociálních sítích: