Dívky hrající si s panenkou Barbie mají omezenější náhled na své možnosti z hlediska budoucí kariéry a vykonávaných profesí. Ve srovnání s těmi, jimž rodiče pořídí jinou panenku nepředstavující sexuálně zralou ženu, se domnívají, že mohou vykonávat méně povolání než chlapci.
Psychologové z Oregonu testovali skupinu dívek ve věku mezi čtyřmi až sedmi roky, které si hrály buď s panenkou Barbie, nebo s panenkou Mrs. Potato Head (personifikovaná karikatura brambory). A pak všem dívkám předložili fotografie s deseti různými profesemi a ptali se jich, jaké zaměstnání mohou vykonávat holčičky a jaké chlapečci.
Podle výsledků, které publikoval odborný časopis Sex Roles, se holčičky hrající si s panenkou Barbie domnívají, že mohou vykonávat méně profesí než chlapci a volí jen povolání typická pro ženy. Dívky, které si hrály s Mrs. Potato Head, naopak tvrdily, že mohou vykonávat všechna povolání jako chlapci.
„Ačkoli podle reklamy může být Barbie kýmkoli, dívky, které si s ní hrají, to však neaplikují samy na sebe,“ tvrdí doktorka Aurora Sherman z Oregon State University, která na výzkumu spolupracovala s Eileen Zurbriggen z University of Santa Cruz.
Podle jejich výzkumu měly na úsudek dívek vliv přímo panenky, nikoli povahové vlastnosti dívek samotných. Sexuálně dospělé tělo a nalíčená tvář panenky Barbie může mít psychologicky omezující vliv na uvažování dívek o roli ženy na pracovním trhu.
Sledujte nás na sociálních sítích: