Děti toho ve školce dělají mnohem víc, než si jen hrají a běhají – hodně se toho naučí. Pokud přemýšlíte, zda jste se s nástupem do školky neunáhlili, přečtěte si, proč to byl veskrze dobrý nápad.
Možná školka působí dojmem, že je především zábava a hry. Ve skutečnosti v nich mysl našich nejmenších pracuje na plné obrátky! Protože děti se učí hrou. Nám to může připadat nenápadné, když skládají barevné kostky nebo jezdí s dřevěným vláčkem. Naučí se ale hodně o fyzikálních zákonech, rozšiřují si jazykové dovednosti při zpěvu a ve čtenářských kroužcích, a dokonce se při hře učí základní matematické dovednosti.
Písmena a zvuky
Děti v tomto věku poprvé spojují zvuky s odpovídajícími písmeny. Učí se, jak rozpoznat své vlastní jméno a učí se ho ‚psát‘. Před odchodem do školy jsou někteří dokonce schopni psát a číst slova jako „máma“ nebo „táta“.
Láska ke čtení a psaní obvykle začíná doma – a začíná brzy! Největším darem, který můžete svým dětem dát, je proto pravidelné čtení již od útlého věku. Slovní zásoba vašich dětí se mezi 3. a 5. rokem masivně rozrůstá a pravidelným čtením jim můžete pomoci ji rozšířit.
Čísla do 10
V mateřské škole děti dostávají počáteční matematické znalosti, které jsou určeny k přípravě dětí na základní školu. Naučí se rozpoznávat čísla do 10 a počítat co nejvíce předmětů. Počítání také trénuje jejich paměť, protože si děti musí zapamatovat čísla do 10 ve správném pořadí. Pro mnoho dětí se později matematika stává problémovým předmětem, takže může být užitečné, když se naučí počítat nebo učit obecně už od raného věku.
Jemná a hrubá motorika
Děti jsou zvědavé a mají spoustu energie. Ve školce mohou tyto dovednosti využít a pořádně vypustit páru. Během toho se však také hodně naučí. Když běhají, skáčou a lezou pod širým nebem, trénuje se jejich hrubá motorika, která je předpokladem dobré jemné motoriky. Jemná motorika se pak zdokonaluje při vyrábění nebo malování.
Sociální kompetence
Rozvoj počátečních sociálních dovedností je důležitým krokem k samostatnosti a pomáhá malým dětem posílit jejich sebevědomí. Mateřská škola je první příležitostí, kdy si dítě musí vybudovat důvěru k někomu mimo rodinu, a často i prvním setkáním dětí se skupinou lidí jejich věku. Příslušností k této skupině se děti učí rozvíjet empatii k ostatním dětem a učí se komunikovat své potřeby s ostatními lidmi, budovat vztahy a řešit konflikty.
Nezávislost
Malé děti po skončení školky samozřejmě ještě nejsou samostatní, ale udělali v tomto směru důležitý krok. Ve školce se děti také poprvé učí o své vlastní kompetenci tím, že pomáhají druhým, zvládají výzvy a přebírají své vlastní úkoly. Očekává se od nich totiž, že si na své místo uloží vlastní věci, pomohou s přípravou svačiny a uklízením hraček.
Zdroj: názory autora
Sledujte nás na sociálních sítích: