Toxický obsah na sociálních sítích stále častěji vede k poruchám příjmu potravy, sebepoškozování a psychickým problémům mezi mladými lidmi.
„Cena toxické krásy je vyšší, než si myslíme. Sociální sítě poškozují zdraví tří z pěti dětí.“ Emotivní video kampaně kosmetické značky „Dove“ ve spolupráci se sítí „Mental Health Europe“ (MHE) těmito větami vyvolává poplach (1).
Video „Cost of Beauty“ ukazuje, jak snadno může být dívka, ještě dítě, vtažena do světa toxických ideálů krásy: růžový mobil k narozeninám, pak selfie před zrcadlem, pózování s duck-face, vtažené tváře, nakonec metr na měření obvodu stehen – a nakonec nemocniční oddělení pro poruchy příjmu potravy (1). Hororový scénář pro rodiče.
Současný nárůst psychických problémů v souvislosti se sociálními médii je podle průzkumu „Projekt Dove for More Self-Esteem“ alarmující. Kosmetická značka proto společně s „Mental Health Europe“ vede kampaň na ochranu duševního zdraví mladých uživatelů na sociálních sítích. Cílem je méně škodlivých algoritmů ke snížení problematického obsahu, kterému jsou děti a mladí lidé online vystaveni (2).
Jak sociální sítě ovlivňují mentální zdraví dětí
Největší dopad na zhoršení duševního zdraví mladých lidí, které je podle nich řízeno sociálními sítěmi, je způsobené z obavy z dopadu na obraz těla a díky tomu nárůstu poruch příjmu potravy. Ideály krásy na sociálních sítích – ať nezdravě reálné nebo upravené ve fotoshopu – jsou velmi znepokojivé. Nejde ale jenom o nebezpečí v souvislosti s příjmem potravy. Zvyšuje se také riziko sebepoškozování, úzkosti, depresí mezi mladými lidmi až po sebevraždy (3).
„Odpovědnost jednat je na nás. Musíme propagovat pozitivnější prostředí na sociálních sítích, abychom pomohli chránit duševní zdraví mladých lidí," říká Carolin Schwieger, generální manažerka osobní péče společnosti Unilever, která Dove vlastní, v tiskové zprávě.“ Jednotlivá opatření již nestačí, je nutná systémová změna (2)." Claudia Marinetti, ředitelka „Mental Health Europe“, navíc vysvětluje, že je nezbytné standardní zohlednění práv dětí při navrhování digitálních technologií (2).
Zdroj: (1) www.realcostofbeauty.dove.com, (2) www.dove.com/cz/dove-self-esteem-project.html, (3) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2792687/
Sledujte nás na sociálních sítích: