Pokud se otcové aktivně zapojují do péče a hlavně hraní s dětmi, výrazně to zvyšuje pravděpodobnost, že jejich potomci budou mít na základní škole lepší známky. V učení se jim ale náramně povede i ve školce.
Chcete, aby se vašim dětem ve školce i na prvním stupni základní školy dařilo? Aby byly šikovné, pozorné, snadno se učily novým věcem a sklízely jeden vzdělávací úspěch za druhým? Dá se to snadno zařídit – pověřte tatínka. Místo učebnic mu však dejte do ruky omalovánky, knížky s pohádkami, stavebnice a kostky. Tohle zabere lépe než doučování!
Sonda do hlubin otcovské role
Jsou tatínci, kteří veškerou výchovu a péči o děti nechávají na svých partnerkách, přičemž to omlouvají tím, že nemají čas, kapacitu ani trpělivost. Z pohledu psychologů je to špatně, neboť se tak vzájemný vztah mezi otcem a jeho potomkem buduje opravdu těžko. Je tu ale ještě jeden hodně negativní důsledek, který zasahuje do vzdělání a školního prospěchu. Nedávná studie (1) uskutečněná britskou Leedskou univerzitou prokázala, že se ve škole daří dětem mnohem lépe, když jsou jejich otcové zapojeni do zábavných aktivit, jako je četba pohádek, zpěv, vyprávění příběhů, kreslení a stavění všeho možného. Jak vidno, ani jedna vypsaná fixa tu nepadne nazmar…
Tati, pojď si hrát!
Autoři této studie dlouhodobě monitorovali celkem pět tisíc domácností a zaznamenávali kognitivní výsledky dětí ve věku pěti až sedmi let. Na základě svého pozorování zjistili, že ratolesti, s nimiž si od útlého věku jejich tatínci pravidelně hrají, dosahují v testech zaměřených na pozornost i schopnost učení mnohem lepší výsledky. Tedy alespoň ve srovnání s dětmi, o jejichž zábavu se stará výhradně maminka.
„Matky mají stále tendenci přebírat roli primární pečovatelky, a proto se o děti chtějí starat nejvíce, ale pokud se otcové aktivně zapojují do péče a hlavně hraní s nimi, výrazně to zvyšuje pravděpodobnost, že budou mít ve škole lepší známky,“ cituje závěry výzkumu psycholožka a jeho spoluautorka Helen Norman (2). Podle ní je proto důležité otce neustále povzbuzovat ke sdílení výchovy, a to již od samotného narození miminka.
Zdroje: (1) www.business.leeds.ac.uk/departments/news/article/1076/dr-helen-norman-leads-research-on-paternal-involvement-and-its-effects-on-children-s-education, (2) www.nypost.com/2023/09/22/dads-play-an-integral-role-in-kids-success-in-school-study/
Sledujte nás na sociálních sítích: