Jen málokterého evolučního biologa či neurologa překvapí výsledky studie norských expertů. Ti totiž prokázali, že dítě se učí rychleji a pamatuje si více, když si musí poznámky ve škole psát rukou. A proč to není překvapující? Ví se totiž, že rozvoj zručnosti ruky a pohyblivosti prstů – a tedy i umění psát – výrazně ovlivnilo rozvoj koncového mozku a inteligence. Právě procvičování motoriky rukou a psaní posilují v mozku centra, která souvisejí s učením a inteligencí.
Před miliony let se u našich předků začal prudce rozvíjet koncový mozek. Zvětšoval se a v souladu s tím, začali lidé obrábět rukama, používat první nástroje a zdokonalovat u sebe nejjemnější motoriku prstů.
Vědci z Norské univerzity vědy a techniky prokázali, že děti, které si musejí poznámky ve škole psát rukou, se učí rychleji a pamatují si více než ty, které si je píší na počítači. A co víc? Princip nemizí ani v dospělosti. I u dospělých jde učení rychleji a lépe, když se zápisky tvoří perem na papíře.
Starý dobrý papír
Profesorka Audrey van der Meer pomocí snímacích technologií také prokázala, že mozek pracuje mnohem intenzivněji a efektivněji, když člověk píše rukou na papír. Učí se rychleji a déle si pamatuje přednášené informace.
„Použitím pera a papíru poskytujeme mozku více háčků, jimiž si tvoří paměť. Psaní rukou tvoří mnohem více aktivity v senzomotorických částech mozku. Spousta smyslů je aktivována tlakem pera na papír, když vidíte písmena, která píšete a slyšíte hlásky, které jsou vyslovovány,“ vysvětluje van der Meer princip pera a papíru.
Sledujte nás na sociálních sítích: