One, two, three, šest, osm... počítá roztomile vaše tříletá ratolest a vy jste pyšní. Pokud ale podobně anglicky počítá i váše druhá ratolest ve čtvrté třídě, je to na pováženou a měli byste se zamyslet. U cizího jazyka totiž rozhodně neplatí, že všechno, co potřebujeme znát, jsme se naučili v mateřské škole. Pokud nechceme, aby naše děti zamrzly na úrovni věčných začátečníků, musíme je soustavně a hlavně správně motivovat. Na každý věk přitom platí něco jiného.
„Kdo neumí cizí jazyk, často se vymlouvá na věk nebo nedostatek talentu. Spíš je to ale tak, že se učit nechce. Studium cizího jazyka je totiž hlavně o motivaci a píli,“ říká Karel Klusák, ředitel agentury Intact.
Ale pěkně popořádku…
Věk do šesti let je pro osvojování nových dovedností ideální. Kdy ale začít dítě seznamovat s cizím jazykem, záleží podle odborníků na individuálním vývoji. I když jste třeba zapálená jazykářka, v prvním roce života byste dítěti měla nechat prostor na seznámení s mateřským jazykem, maximálně mu anglicky zazpívat. Když začne kolem druhého roku mluvit, můžete mu jen tak mimochodem anglicky pojmenovávat obrázky. Ve třech, čtyřech letech zasáhne děti boom angličtiny ve školkách a kroužcích. Pokud má dítě jazykovou vadu, měli byste s cizím jazykem počkat. Pokud je zralé, dohlédněte na to, aby šlo o angličtinu hravou a motivující. Plnou písniček, říkanek, obrázků a zábavy. Jedině taková angličtina je pro předškolní věk vhodná a také přínosná, i když děti znají sotva pár slovíček. Už jen v tom, že se neostýchají cizím jazykem mluvit, zvyknou si na jiný přízvuk i intonaci.
Je pro předškoláky vhodný kurz angličtiny v zahraničí?
„Pokud dítě chodí do cizojazyčné školky a ovládá základní konverzaci, tak smysl má,“ míní Klusák. Na trhu s jazykovými pobyty můžete pořídit doslova pro celou rodinnou dovolenou s angličtinou, například na Maltě. Zatímco vy budete pilovat angličtinu v kurzu pro dospělé, váš předškolák či školák se bude angličtině věnovat v kurzu pro děti. „Výuka je formou hry a zaměřuje se na poslech a mluvení,“ upřesňuje Klusák.
Ve školním věku se láme chleba
Nejdůležitějším obdobím pro vytvoření dobrého vztahu k cizímu jazyku je podle odborníků mladší školní věk. Žáky třetích tříd, kdy povinná výuka začíná, musí učitel pro jazyk nadchnout, skvěle je motivovat. Využít všechno, co děti baví. Hry, písničky, pohádky, pohyb. Ve vyšších třídách přidat počítače a internet. Děti musí vidět, že se učí něco užitečného, něco, co má smysl, a musí se na angličtinu těšit. Jinak budete doma brzy poslouchat věty typu „a k čemu mi to vlastně bude…“. Nejhorší je biflování slovíček a frází, což děti spolehlivě otráví. Věnujte školní angličtině vašich dětí pozornost, špatný učitel a špatná výuka mohou být fatální zkušeností. Nechuť k angličtině se špatně odbourává.
Kdy je vhodné poslat školáka na kurz do ciziny?
„U školáků do 12 let je důležité, aby byli na pobyt v zahraničí bez rodičů připravení psychicky,“ zdůrazňuje Klusák. „Dítě by mělo být třeba z táborů zvyklé být mezi cizími lidmi a bez rodičů. V tomto věku je kurz vhodnější spíš pro extroverty, kteří nemají problém s navazováním kontaktů s vrstevníky,“ radí rodičům Klusák. „Před kurzem by děti měly umět nejméně 500 až 600 slovíček,“ dodává Klusák.
Teenageři neřeší, baví se
Logicky vzato, nejvíce motivovaní by ke studiu cizího jazyka měli být teenageři. Čeká je povinná maturita, vysoká škola nebo hledání práce. A co víc – s pravděpodobností hraničící s jistotou si pouze s angličtinou v životě nevystačí. Pokud budou chtít uspět na globálním pracovním trhu, budou muset ovládat dva světové jazyky. Ani skvělou angličtinou už neoslní. „Když se Brit, Němec nebo Francouz naučí španělsky, ovládá hned dva světové jazyky. Čechovi se ale čeština nepočítá, pokud chce v konkurenci s nimi obstát, musí se zkrátka naučit dva světové jazyky,“ konstatuje Klusák.
Jenže řeči o maturitě a kariéře jdou většině středoškoláků jedním uchem tam a druhým ven. Výhody cizího jazyka si vesměs uvědomují jen při počítačových hrách, poslechu hudby nebo sledování filmů. Jinak se chtějí věnovat především svým koníčkům, poznávat nové kamarády, zajímavá místa a hlavně se dobře bavit. A právě to můžete pro motivování teenagera ke zlepšení angličtiny, němčiny i dalších jazyků skvěle využít.
Je jazykový kurz v zahraničí tou správnou volbou pro středoškoláky?
Na většinu mladých lidí jazykový pobyt v zahraničí opravdu platí. „Pokud teenagerům nabídnete atraktivní formu výuky, skvělou zábavu, nové zážitky i kamarády, rádi budou jazykové dovednosti pilovat klidně i o prázdninách,“ popisuje Klusák mnohaleté zkušenosti s organizováním kurzů pro mládež.
Pokud vám dělá starost špatná angličtina vašeho středoškoláka, pošlete ho na letní kurz do Velké Británie nebo na Maltu. U mladých patří k nejoblíbenějším, letos ale budou velmi brzy vyprodány. U pobytů v Anglii se kvůli pořádání letní olympiády očekávají problémy s volnou ubytovací kapacitou. Prázdninový pobyt je tedy nutné objednat co nejdřív. Hrozí totiž i nedostatek letenek.
Co vlastně středoškolákům jazykový kurz v zahraničí přinese?
V zemi rodilých mluvčích se opravdu rozmluví, protože musí v cizí řeči komunikovat od rána do večera. Zlepší si poslech i mluvení, obohatí slovní zásobu a naučí se v jazyce rychle reagovat. Pro jejich volný čas je většinou je připraven zajímavý program – sportovní aktivity, výlety, diskotéky, barbecue. Rodiče si doma nemusí dělat starosti – o potomky je skvěle postaráno! Není třeba se trápit ani tím, že vaše děti jely jen nerady bez kamarádů. Na kurzu poznají spoustu přátel, se kterými se na konci pobytu jen těžce loučí.
Sledujte nás na sociálních sítích: