Profesor Robert Plomin je genetikem z Londýnské univerzity. Zásadně odporuje zastáncům výchovy a učení jako hlavní formující síly při utváření člověka. Podle něj osobnost měnit absolutně nelze. S tou se člověk rodí. Měnit lze pouze určité návyky a chování.
„Neříkám, že nemůžete změnit chování dítěte, ale rozhodně nemůžete změnit osobnost dítěte,“ tvrdí profesor Plomin.
Stejní i po rozdělení
Jak je dítě vychováváno a do jakých škol chodí, má podle něj mnohem menší vliv, než se obecně tvrdí.
„Pokud vás adoptovali po porodu a rozdělili od vašeho dvojčete, jste si s ním i tak mnohem podobnější, asi tak, jako byste vyrůstali ve stejné rodině. Studoval jsem jednovaječná dvojčata, která vyrůstala každé zvlášť, a přišlo mi fascinující, jak jsou si podobná třeba ve věcech, jak se smějí nebo jak hovoří,“ tvrdí profesor Plomin.
Inteligence a geny
Podle něj neplatí, že když rodiče dítěti čtou, zvýší jeho IQ a přivedou ho tím k četbě. Podle něj dětem čtou lidé s vyšším IQ a ti, kteří sami hodně čtou. Mají to totiž v genech, které ale předali dětem. Takže tyto pak v dospělosti mají vyšší IQ a hodně čtou, protože mají stejné geny. Ne proto, že jim rodiče četli.
Profesor Plomin také tvrdí, že inteligenci a schopnosti při vzdělávání řídí geny ze sedmdesáti procent.
„Kognitivní funkce jako schopnost číst, počítat matematické operace a chápat vědu jsou jedněmi z nejdědičnějších, nejvíce ovlivněných geneticky, které máme,“ tvrdí profesor Plomin v rozhovoru pro New Scientist.
Zdroj: newscientist.com
Sledujte nás na sociálních sítích: