Zastánci domácí výchovy a odpůrci mateřských školek nepomáhají svým potomkům k snazšímu životu ve společnosti. Člověk se po miliony let vyvíjel jako tvor sociální a vždy vyrůstal a dospíval ve větších skupinách. S příchodem moderní společnosti s pravidelným pracovním režimem se rodiče v prvních letech života začali spoléhat na školky. A z hlediska sociální a emoční inteligence tyto instituce dětem prospívají. Naopak vyrůstat izolovaně pouze v rodině psychice malého člověka škodí. Tvrdí to autoři výzkumu ze Sorbonny.
Podle nich totiž děti, které chodí do školky, mají vyšší sociální inteligenci a velmi záhy se naučí vycházet s vrstevníky, takže mají ve škole méně problémů, mají méně potíží s chováním a méně často trpí poruchou pozornosti.
Předškolní výchova také prospívá vývoji jazyka a myšlení u dítěte.
Autoři francouzské studie sledovali patnáct set dětí od narození do osmi let věku. A všímali si toho, jak se vyvíjejí emočně a sociálně s ohledem na to, zda navštěvují školku, či nikoli.
„Ve srovnání s domácí péčí mají děti ze školek méně problémů s emocemi a chováním ale také mají lepší sociální dovednosti při styku s vrstevníky,“ tvrdí doktorka Maria Melchior z Pařížské univerzity.
Lepší vztah s rodiči
Ovšem tím výhody školky nekončí. Naznačují to závěry mnohaletého výzkumu ze Severní Karolíny, v jehož rámci sledovali vědci skupinu osob od sedmdesátých let, kdy začala navštěvovat mateřskou školu, až po současnost, kdy jim je kolem čtyřiceti let. Jedinci, kteří dostali ve věku od narození do pěti let kvalitní vzdělání, v dospělosti lépe vycházeli se svými rodiči.
Výzkum sledoval šestadevadesát dětí, které podstoupily program velmi raného vzdělávání, jež zahrnovalo jednoduché interakce s dětmi, předčítání pohádek a konverzace. Některým dětem se dostávalo tohoto vzdělávání od jeslí do pěti let věku. A ty, které byly nejkvalitněji vzdělávány v rané fázi života, vycházely v dospělosti s rodiči nejlépe a měly nejvyšší vzdělání.
„Zjistili jsme, že když se chováte k dětem velmi dobře od raného věku, pak vzkvétají a v dospělosti vám to vrátí,“ tvrdí jeden z autorů výzkumu, doktor Craig Ramey z Virginie.
Nicméně ze studie také vyplývá, že není raná výuka jako výuka a že pozitivní vliv má jen kvalitně strávený čas učitele mateřské školy a jesliček s dítětem.
Sledujte nás na sociálních sítích: