Není žádnou novinkou, že první tři roky dítěte jsou velmi důležité v rozvoji jeho duševních a tělesných schopností. Pohybové aktivity pomohou dětem při správném vývoji kostry a svalových skupin, rozvinou jejich současné pohybové dovednosti a získají i nové, zdokonalí koordinaci pohybu, udržení rovnováhy i orientaci v prostoru.
Pro děti by mělo být cvičení přínosné zejména tím, že se naučí vnímat své tělo, budou s ním umět pracovat a oblíbí si pohyb. Navíc, pokud děti cvičí s rodiči, oběma pak přinese vzájemné sblížení při společných zážitcích, což je pro obě strany nejcennější odměnou. Pokud si nevíte rady, jaké cviky pro vaše dítě zvolit, pak právě vám je určena kniha Cvičení dětí s rodiči od Radomíry Uhrové.
Kniha, kterou využijí nejen aktivní rodiče, hledající vyžití v rámci společně stráveného času s dětmi, ale i mateřská a rodinná centra, stejně jako vedoucí cvičení určených pro rodiče a děti a v neposlední řadě i centra volného času a domy dětí, které často nabízejí cvičení nejmenších dětí, obsahuje 100 motivačních říkanek nejen ke cvičení s rodiči, ale i v kolektivu dětí, a to od nejútlejšího věku cca 1,5 roku.
Cvičení jsou sestavena tak, aby napomáhala posílení jednotlivých svalových partií dětí, zdokonalení koordinace pohybu a smyslu pro rovnováhu, relaxaci, navíc jsou zaměřena na prohloubení důvěry a spolupráce s dospělým i s ostatními vrstevníky. Všechna cvičení jsou ověřena několikaletou praxí autorky v hodinách cvičení rodičů a dětí, na víkendových a vícedenních pobytech dětí a rodičů, ale i dětí bez rodičů výše zmíněné věkové kategorie. Kniha zahrnuje slovní návody na jednotlivá cvičení, které jsou doplněny ilustracemi, což umožní čtenáři bezproblémovou realizaci jednotlivých cviků. Zároveň jsou děti motivovány říkankou, která může být dále využita v dalších činnostech jako např. výtvarné a pracovní výchově atd.
Kos
Po trávníku chodí kos,
černý kabát, žlutý nos.
(Ve stoji vzpažíme a chodíme se zvýrazněnými koleny.)
Skočí sem, skočí tam,
skáče, ani neví kam.
(Poskakujeme snožmo do stran a vpřed a vzad.)
V první části je důležité dbát na správné držení těla, ve druhé části posilujeme dolní končetiny. Rovněž se zdokonaluje koordinace pohybu. Pokud dětem hned nepůjdou skoky "do čtverce", zkusíme jim na zem namalovat tečky - jako vrcholy čtverce postaveného na jeden roh (křídou - z koberce ji lehce vykartáčujeme, z linolea nebo dlažby umyjeme). Děti potom skáčou na tečky.
Zajíček
Já zajíček ušatý,
když si dupnu na paty,
(V dřepu dělají děti zajíčka, ukazováčky mají vztyčené na hlavě (= uši).)
běžím, jak když vítr fičí
po mechu a po jehličí.
(Rozběhnou se prostorem a vracejí se k nám.)
Já zajíček maličký
vyhazuji pacičky,
jistě se vám bude zdát,
že jsem akrobat.
(Děti si dřepnou, ruce opřou o zem, "vyhazují" nožičky vzhůru - odrážejí se, ruce mají stále opřeny o zem.)
U čilejších dětí musíme dávat pozor, aby se neodrazily moc a nepřepadly!
Cvičením posilují děti dolní končetiny (odrazy) a kyčelní klouby, prostorovou orientaci a reakci na povel (na daná slova říkanky se rozběhnou).
Datel
Co to ťuká v našem lese,
(Stojíme v mírném stoji rozkročném a se vzpaženýma rukama se ukláníme stranou.)
ťuky, klepy, ťuky, klep?
(Ťukáme prstem do dlaně dospělého nebo tleskáme do rytmu.)
Ať to ťuká, nebojte se,
je to datel drvoštěp.
(Letíme jako datel po lese - ruce jsou v upažení a běháme prostorem.)
Říkanku mohou větší děti využívat třeba i k nácviku vytleskávání slabik - slabikování. Procvičíme také orientaci v prostoru.
Kniha Cvičení dětí s rodiči od Radomíry Uhrové je k dostání také v e-shopu nakladatelství Grada ZDE.
Cena: 149 Kč
Rozsah: 112 stran
Autor: Radomíra Uhrová
Sledujte nás na sociálních sítích: