Svět jde kupředu a my máme pořád nové a nové možnosti v podstatě ve všech oblastech svého života. Jednou z nejdůležitějších oblastí jsou nepochybně naši potomci, kterým bychom měli zajistit kvalitní vzdělání už od útlého věku, aby dostaly správný základ do celého života. Jaké jsou aktuální trendy v předškolním vzdělávání a co můžeme čekat do budoucna?
Pestrost
Už dávno není pravdou, že co se týče mateřských škol, je třeba se spokojit s tím, co je, a příliš si nevybírat. Rodiče mají před sebou celou škálu nejrůznějších typů mateřských škol. Mezi těmi soukromými jsou velmi rozšířené školky Montessori, waldorfské či daltonské přes školy zaměřené na aktivní výuku cizích jazyků až po lesní školky s důrazem na vzdělávání v souladu s přírodou.
Rovněž je pro rodiče čím dál jednodušší si vyhledat dostatek informací o všech alternativách a správně se rozhodnout. Vzhledem k těmto možnostem mají v současnosti o nejlepší umístění svého dítěte větší zájem a více nad ním uvažují. Obecně nakonec padne rozhodnutí podle toho, co by se líbilo jim samotným.
Profesionalita
Dá se říci, že novým trendem ve vzdělávání je větší profesionalita. Je to tak zejména proto, že platnost zákona o pedagogických pracovnících už neumožňuje, aby ve školách vyučovali nekvalifikovaní pracovníci, jak tomu bylo dříve. Pokud měli učitelé bez kvalifikace zájem ve škole zůstat, museli si patřičné vzdělání během desetiletého přechodového období doplnit.
Momentálně musí mít pedagogický pracovník ve školce minimálně střední školu ukončenou maturitní zkouškou zaměřenou na přípravu učitelů předškolního vzdělávání. Ideální je, pokud má pedagog vzdělání vysokoškolské, pak totiž dokáže kvalifikovaně diagnostikovat dítě i jeho potřeby.
Rodiče si tak mohou být jisti, že je jejich dítě přes den v péči člověka, který má ponětí o tom, jak přemýšlí, dokáže podchytit to, na co je dítě nadané a také pozná, kde potřebuje pomoc a podporu.
Školka od dvou let
Od letošního roku je uzákoněno, že školky mohou přijímat děti od dvou let. Za několik let se to pravděpodobně stane dokonce povinností. Tím se rozšiřují výchovné a vzdělávací potřeby skupiny dětí. Školy budou muset hledat další osoby pro zajištění sebeobsluhy dětí. Ve školce pak bude působit výrazně větší tým lidí.
S tím pak souvisí nové výzvy v oblasti komunikace, jak pedagogů navzájem, tak pedagogů a jejich asistentů, také pedagogů a chův, a především v oblasti komunikace všech zaměstnanců mateřské školy s rodiči.
Sledujte nás na sociálních sítích: