Profesorka psychologie Lidia Stantonová z Leicesterské univerzity tvrdí, že lidé neschopni nečíst neustále nějaké texty, mají vymyté mozky. Učení se číst je totiž formou vymývání mozku. U někoho je úspěšnější, u jiného méně.
„Všem nám byly ve škole vymyty mozky k automatickému čtení textu,“ tvrdí expertka na léčbu dyslexie Lidia Stantonová.
Dokazuje to podle ní také Stroopův efekt, kdy člověku promítají názvy barev, on má ale pojmenovat barvu použitou u písma, jímž je název napsán. Slovo „červená“ je například napsáno žlutým písmem. A místo žlutá většina lidí řekne červená. To proto, že mozek je naprogramován číst písmo dříve než vnímat jeho barvu.
„Neurovědci a kognitivní psychologové často rádi vtipkují, že čtení je forma vymývání mozků. Sečtělí lidé se jen potřebují podívat na text, aby hned věděli, o čem je. Když vám promítnu slovo nebo dvě, budete cítit nutkání ho přečíst, náš mozek to dělá automaticky, než se rozhodneme, zda ho přečíst chceme či nikoli,“ tvrdí profesorka Stantonová.
A tak dnes dospělý člověk nedokáže pohlédnout na text jako na symboly, vnímat jejich tvar a barvy, aniž nejdříve nepřečte obsah.
„Naučit se číst je nezvratný proces. To je důvod, proč je to forma vymývání mozku, přišli jsme tím o možnost volby,“ uvedla Stantonová v rozhovoru pro deník The Mail.
Sledujte nás na sociálních sítích: