Jezdit do zaměstnání autem? Pokud má člověk nějaké kilogramy navíc, prý riskuje rozvoj srdečních chorob i předčasné úmrtí. Odborníci doporučují používat raději kolo nebo koloběžku!
Dojíždění do práce? Běžná praxe. Z průzkumu společnosti Nielsen Admosphere, který si zadala úvěrová společnost PROFI CREDIT, vyplynulo, že vlastním automobilem cestuje do zaměstnání zhruba 48 procent našinců, dalších 29 procent využívá hromadnou dopravu. Průměrná vzdálenost, kterou tuzemští pracující musí zdolat, je prý nějakých 18 kilometrů (1). Že to „leze do peněz“? No samozřejmě. A navíc to bývá náročné i časově. Také zdraví si to nehezky odnese!
Pohodlí může mít fatální následky
Na temnou a zhoubnou stránku dojíždění se zaměřili britští vědci z charitativně zaměřené společnosti British Heart Foundation (2), která se zabývá kardiovaskulárním výzkumem. Tito odborníci analyzovali data více než 160 tisíc jedinců, kteří byli pro účely dané studie rozdělení do několika skupin, a to podle toho, jakým způsobem se dopravují do práce. V různých kategoriích se tedy ocitli příznivci cyklistiky, autobusu, vlaku, pěší chůze i zapřisáhlí motoristé. Kdo z toho vzešel nejhůř? Hádat můžete dvakrát.
Auto jako nepřítel
Finální analýza prokázala, že osoby, které kvůli vykonávání profese nastartují auto každý všední den, mají o 60 procent zvýšené riziko srdečních chorob a o 32 procent vyšší riziko předčasného úmrtí. Dlužno ovšem dodat, že takové děsivé statistiky se týkají zejména jedinců s nadváhou (2).
„Naše zjištění prokázala, že lidé s vyšším indexem tělesné hmotnosti, kteří se věnují aktivnímu dojíždění, což je třeba jízda na kole či koloběžce, si používáním těchto dopravních prostředků mohou výrazně omezit pravděpodobnost dřívějšího úmrtí. Proto nabádáme moderní populaci, aby aktivní dojíždění začlenila do své obvyklé a každodenní rutiny. S nadváhou nebo bez ní je to zdravější a prospěšnější způsob cestování,“ doporučuje jeden z autorů studie, kterým je britský lékař Edward Toke-Bjolgerud. Jak daleko to do zaměstnání máte právě vy?
Zdroje: (1) www.ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/work/012020_low_carbon_urban.pdfsciencedaily.com/releases/2019/04/190427201946.htm, (2) www.sciencedaily.com/releases/2019/04/190427201946.htm
Sledujte nás na sociálních sítích: