Správné nastavení auta je důležité především v ohledu bezpečnosti a pohodlí. Nejenže tím můžete vyřešit případné chronické bolesti, se kterými se díky špatnému nastavení sedadel už delší dobu potýkáte, také tím ale můžete snížit závažnost poranění při případné nehodě.
Volant
Zejména muži mají v oblibě u řízení takřka ležet. Sklopí opěradlo sedačky a ruce na volantu mají téměř natažené. To je ale velká chyba. Volant by měl být tak daleko, abyste se při natažení obou paží dotýkali věnce volantu zápěstím. Pokud tomu tak není, volant je příliš daleko a při nárazu hrozí zlomeniny rukou. Tato pozice také neumožňuje dokonalou manipulaci s volantem a riskujete tím způsobení nehody při vyklouznutí volantu při zatáčecím manévru.
Volat by neměl být ani příliš blízko. Mezi hrudníkem a volantem by mělo vždy zůstat minimálně 25 centimetrů, což je opravdu hranice. Případný náraz do hrudníku by totiž mohl být při menší vzdálenosti skutečně fatální.
Zrcátka
Zrcátka jsou jednou z nejpotřebnějších částí výbavy automobilu, pokud chceme jezdit skutečně bezpečně. Přesto je mnoho řidičů neumí správně nastavit. Zadní zrcátko byste měli nastavovat v poloze, ve které nejčastěji řídíte. Zrcátko by mělo viditelností pokrývat co největší plochu zadního okna a do tohoto úhlu byste měli vidět pouze zvednutím očí. Pokud musíte zvedat hlavu, je zrcátko nastaveno špatně.
Boční zpětná zrcátka řidiči často nastavují tak, aby v něm viděli část boku auta. Tím ale zvyšujete mrtvý úhel. Bok byste měli zahlédnout až po naklonění k levému okénku nebo středovému sloupku.
Špatné nastavení zrcátek je jednou z nejčastějších příčin nehod při přejíždění do vedlejšího pruhu.
Klimatizace
Klimatizace nám může být skvělým pomocníkem v parních letních dnech, ale také nám může pořádně uškodit. Klimatizace vysušuje vzduch a společně s ním i vaše sliznice. Nikdy byste ji proto neměli mít puštěnou příliš dlouho a na příliš nízkou teplotu, jinak hrozí pořádná bolest v krku či nastydnutí dutin. I v tom největším veru by neměl být rozdíl mezi teplotou venku a uvnitř auta více než pět stupňů. V opačném případě riskujete i kolaps.
Sedačka
Sedačka v autě je nejproblematičtějším bodem v celkovém nastavení automobilu na míru řidiče. Výška sedačky by měla být nastavena tak, abyste pohodlně viděli na tachometr, ale také aby vám nepřekážel volant ve výhledu. Vždy je lepší sedět trochu výš než níž.
Jak moc bude sedačka muset být vysunuta směrem k volantu, záleží především na délce vašich nohou. Měla by být tak blízko, abyste při sešlápnutí spojkového pedálu měli nohu v koleni neustále lehce pokrčenou. Pokud byste museli mít nohy natažené, v případě nárazu hrozí skutečně závažné úrazy, například otevřené zlomeniny končetin, kdežto u pokrčených nohou je větší šance, že se noha při rychlém nárazu stihne ohnout v přirozeném úhlu.
Náklon opěradla se odvíjí od blízkosti volantu. Nastavte ji tedy tak, abyste dosáhli zápěstím na volant. Ne blíž, ne dál.
Opěrka hlavy
Opěrka hlavy slouží nejen pro naše pohodlí, ale také jako ochrana krční páteře při nárazu. Nikdy byste ji neměli mít přímo za krkem. Opěrka by měla být vysunuta tak, aby se její střed dotýkal týlu vaší hlavy. Jedině tak v případě nehody zajistí, že se hlava přes opěrku nezvrátí dozadu.
Špatné nastavení sedačky má na svědomí také mnoho chronických bolestí zad, krku a také časté křeče.
Bezpečnostní pásy
Nastavení bezpečnostního pásu je obzvlášť důležité. V případě, že je pás nastaven špatně, může být hlavní příčinou úrazu nebo dokonce smrti cestujícího. Proto byste neměli jeho správnou polohu opomíjet zejména u dětí. Pás by měl vést přes rameno, středem hrudníku až ke kyčli cestujícího. Nikdy by neměl řezat do krku. Spodní popruh by měl vést pod břichem a to zejména u těhotných žen, aby nebyl vyvíjen příliš velký tlak na nenarozené dítě.
Sledujte nás na sociálních sítích: