Téměř každý to zná, jak dokáže rozvibrovat žaludek a slinami zahltit ústa jediné vdechnutí libé vůně pokrmů z kuchyně či restaurace. Křupavá pizza či pečínka vyvolají hlad i v člověku, který se do té chvíle cítil sytý. V dnešním světě přebytku je pak snadné podlehnout a přejídat se, i když tělo energii nepotřebuje. Podle vědců z Floridy ale stačí vytrvat. A vdechovat intenzivní vůni více než dvě minuty. Nutkavá chuť člověka přejde.
Autoři z Floridy provedli experimentální výzkum. Různě dlouhou dobu vystavovali studenty několika vůním – jahod, jablek, sušenek, burgeru nebo pizzy – a sledovali, jaký to bude mít vliv na jejich apetit.
Hlad, nebo chuť?
Zatímco třicet vteřin je doba k vyvolání maximální chuti na daný pokrm, po dvou minutách chuť na něj prudce opadá. A platí to dokonce u burgeru a pizzy. Zdá se tak, že když člověk prochází kolem okénka s rychlým občerstvením a jeho čichové buňky olízne vůně čerstvé pizzy, měl by nasávat nozdrami aspoň dvě minuty.
Pokud i po této době bude mít stále velkou chuť na energetickou bombu plnou sacharidů a tuku, pak má skutečně spíš hlad než jen chuť.
„Podle našeho závěru by i vdechování těchto vůní z rozprašovače doma mohlo omezovat chuť na nezdravé pokrmy. Naopak krátkodobý pobyt ve vůni ovoce vyvolává chuť na něj. To by mohlo ovlivnit chování konzumentů,“ míní profesor Dipayan Biswas z University of Florida.
Vůně jako rychlá reklama
Jeho výzkum vychází z osobní zkušenosti řady lidí pracujících v kuchyni. Ti vdechují pachy jídel celý den a často pak na to, co sami vaří, nemají nejmenší chuť. A také provozovatelé kaváren a restaurací by měli dbát na dobré větrání. Když zákazník otevře dveře podniku a zahalí ho vůně pečeného koláče, dostane na něj chuť.
Ale po dvou minutách tento účinek mizí, a dobrotu si nakonec neobjedná. Nicméně vůně linoucí se z pekařství, kde člověk netráví dlouhou dobu, nakoupí a hned odchází, je dobrým vnadidlem na nové zákazníky.
Sledujte nás na sociálních sítích: