Tahání nákupů s potravinami a potřebami do domácnosti či obíhání obchodů při jejich shánění byly v minulosti kvalitním posilováním a cvičením. Doba covidová a s tím spojené online nakupování tomu dala stopku. Britští fyzioterapeuti tvrdí, že právě internetové obchody a dovážka až do domu jsou důvodem, proč je dnešní společnost tak obézní a fyzicky doslova zdechlá.
„Online nakupování je pohodlné, ale zcela decimuje naše svaly,“ tvrdí fyzioterapeuti ze společnosti Chartered Society of Physiotherapy.
Většina lidí je už tak pohodlná, že nemusí nosit téměř nic. A svaly ochabují, kostra se hroutí, nervy jsou utlačovány, cévy nezásobují tkáně krví, rostou tukové polštáře a vážné civilizační choroby se stávají epidemií.
„Online nakupování může být velmi pohodlné, ale znamená to, že přicházíme o některé způsoby, které nám dříve posilovaly svaly. Nosíme domů méně tašek z obchodů, protože nám je někdo doručí až ke dveřím. Také na vše čekáme doma, zatímco dříve bychom obíhali obchody a sháněli. To není argument proti pokroku. Tím jen dokazujeme, že udržování si kondice a pohybová aktivita nemusejí znamenat jen dřinu v posilovně, ale mohou zahrnovat každodenní činnosti při udržování chodu domácnosti a běžného života,“ tvrdí profesorka Karen Middleton z Chartered Society of Physiotherapy.
Nebezpečná závislost
Online nakupování činí navíc zboží dostupné prakticky odkudkoli. Stačí internetové připojení a počítač, tablet či mobilní telefon a můžeme utrácet, jak se nám líbí. Jenže záliba v nákupech (těch online i těch klasických) nemusí být tak nevinná, jak bychom si mohli myslet.
„Neustálá potřeba nakupování se může změnit v závislost známou jako kompulzivní nakupování. Utrácení může být přirovnáno k pojídání dortíků – obě činnosti mají na mozek stejný vliv. U kompulzivně nakupujícího jedince se do mozku při každém nákupu uvolní dopamin – stejná látka se uvolňuje tehdy, když děláme cokoli příjemného, třeba pojídáme dortík,“ tvrdí klinická psycholožka doktorka Saliha Afridi.
Kompulzivní chování v lidech pěstuje reklama. Prodejci chtějí vydělávat a takoví závislí jedinci jsou pro ně nejlepšími živiteli. Problém pak doktorka Afridi spatřuje v tom, že nejúčinněji reklama působí na nejslabší jedince – děti a mladistvé.
„Problém začíná ve chvíli, kdy se nakupování stává mechanismem, jak uniknout z každodenních problémů a vyhnout se řešení skutečného problému,“ dodává Afridi s tím, že získat závislost na nakupování je snadné. V obchodech je vše zkrášleno, pestré a poutavé pro oči, a navíc se k člověku báječně chová personál, jenž se snaží prodat za každou cenu.
Sledujte nás na sociálních sítích: