Chytré telefony dostaly svůj adjektivní název podle toho, že jednoduše za člověka rozluští řadu problémů a pomohou mu s hledáním informací či s orientací v prostoru. Jenže právě tyto dovednosti vedou k sociálně neblahým důsledkům. V lidech totiž pěstují nedůvěřivost.
A to jednoduše proto, že ještě před více než deseti roky se většina lidí v cizím městě musela na cestu zeptat kolemjdoucích. Dnes to za každého vyřeší chytrý telefon a jeho GPS navigační systémy. Ubývá tak sociálních interakcí mezi zcela neznámými lidmi, ty ale mají blahodárný vliv na sociální inteligenci jedince i na stmelování společnosti. Jejich absence vede ke zvyšování vzájemné nedůvěry mezi lidmi.
Jak roste důvěra mezi cizími lidmi v dané společnosti, prospívá to ekonomice a klesá kriminalita. U jedince se zlepšuje celkové zdraví a psychická pohoda, vědí sociální psychologové už mnoho let.
„Malé faktory, které omezují důvěru mezi námi, můžou mít obrovské důsledky na naše životy a naši společnost. I když informační technologie usnadňují životy každého z nás, lidé mohou začít obcházet příležitosti k posilování vzájemné důvěry,“ dodává doktor psychologie Kostadin Kushlev z University of Virginia.
Jak často zíráme na displej?
Mimochodem, sociologové a psychologové rovněž upozorňují, že naše závislost na mobilních telefonech je mnohem větší, než si sami dokážeme připustit. Chytré telefony jsou dnes první věcí, které se vteřinu po probuzení dotkneme. A nejen kvůli tomu, že nás nezřídka probírají ze spánku budíkem. Je také poslední věcí, kterou kontrolujeme před zavřením očí. Lidé kontrolují své chytré telefony dvakrát častěji, než si vůbec uvědomují. Procházení aplikací a internetu na telefonu přitom zabírá ohromné množství času.
Vědci z Nottingham Trent University instalovali do mobilů osob ve věku osmnáct až třiatřicet let speciální aplikaci, která počítala veškerý čas, který majitelé trávili ve svém přístroji. Dotyční pak měli sami během dvou týdnů zaznamenávat dobu, kdy se mobilu věnovali. Uváděli však jen polovinu skutečné doby, kterou strávili užíváním této technologie a kontrolou zpráv a různých aplikací. Průměrně svůj mobilní telefon kontrolujeme 85krát za den!
Více než polovina z interakcí s telefonem zahrnovala jen krátkou aktivaci přístroje. Znamená to tedy, že více než polovina veškerých interakcí s mobilem zahrnuje pouze kontrolování zpráv a ověřování, zda někdo nenapsal či se něco neděje.
Sledujte nás na sociálních sítích: