Mazací gumy jsou nástroje ďábla a měly by zcela zmizet z penálů školních dětí. Je o tom přesvědčen profesor Guy Claxton z King’s College London. Tento uznávaný pedagogický odborník tvrdí, že právě mazací gumě můžeme vyčítat to, že se stydíme za své chyby a nedokážeme je přijmout. Nástroj, jímž je možné odstranit chybu v tužkou psaném či rýsovaném úkolu, nás naučí podlehnout dojmu, že je ostuda chybovat.
Mazací gumu vědci vynalezli proto, aby školní sešity bylo možné esteticky lépe upravovat. Dříve se museli školáci spolehnout na svou pečlivost, a když selhala, tak jednoduše chybnou pasáž, slovo či náčrt museli škrtnout a začít znova. Chyba ale navždy na papíře zůstala. Mazací guma ji však umožňuje sprovodit ze světa a vyvolat dojem, že člověk nechybuje. Dnes navíc mají děti k dispozici další pomůcky, zmizíky a zabělovací pásky.
„Mazací guma je nástroj ďábla, protože neustále v kultuře zakotvuje a posiluje koncept studu za chyby. Je to způsob, jak lze světu lhát, říká mu: ‚Já jsem nikdy neudělal chybu. Udělal jsem to správně hned napoprvé.‘ To se děje, když ji můžete vygumovat a nahradit. Místo toho potřebujeme kulturu, v níž se děti přestanou za chyby stydět a pochopí, že jsou cestou učení, že se na své chyby můžou dívat a poučit se z nich, že se neustále dívají zpět a získávají reflexi svého zlepšování, nejsou nuceny odpovídat rychle a vždy správně, vypadat vždy jako nejchytřejší,“ tvrdí profesor Claxton v rozhovoru pro deník The Telegraph.
Pro úspěch v životě je podle něj v jednadvacátém století důležitá houževnatost a zvídavost.
„Škola by neměla být jen místem, kde se dostávají správné odpovědi, aby člověk napsal test, měla by být skutečnou přípravou pro všechny děti, aby se mohly zapojit plně do života. Měli bychom zúžit rozdíl mezi tím, jaké je učení ve skutečném životě, a způsobem, jak je natavena škola a její vzdělávání,“ míní profesor Claxton.
Sledujte nás na sociálních sítích: