Jak je důležité retušování na předvolebních plakátech? Tuto otázku si položili sociologové z Helsinek a odpověděli na ni svým výzkumem poměrně jednoznačně. Víc než populistické sliby.
Podle průzkumu mezi deseti tisíci voliči totiž zjistili, že lidé skutečně raději volí dobře vypadající politiky a že na image v předvolebním boji skutečně záleží. Proto je dobré chovat si ve straně atraktivní tváře.
Ačkoli se to nemusí líbit politikům ani některým „zodpovědným“ voličům, kteří se na milou tvářičku utáhnout nedají a kteří volí čistě podle věcných programových přístupů strany, lidé se jako většina biologickým mechanismům bránit nedokážou.
Ve studii, kterou otiskl britský magazín Public Economics, se prokázalo, že ze dvou tisíc politiků volilo deset tisíc mužů a žen skutečně raději ty, kteří lépe odpovídali obecným kritériím fyzické atraktivity.
Lidé za atraktivitou obličeje totiž vidí důvěryhodnost, inteligenci, oblíbenost a schopnosti. Tento vliv je ovšem oslaben tím, jak moc znají voliči politika osobně. Čím více mají možnost ho slyšet mluvit a vidět ho například v politických debatách, tím méně se nechávají ovlivnit jeho vizáží. Efekt se tak dostavuje více na komunální úrovni, kde nemají voliči častý přímý kontakt s politikem ani prostřednictvím médií.
Sledujte nás na sociálních sítích: