Barva talířů a prostření stolu může výrazně ovlivňovat psychické nastavení konzumentů. Jenže výrazný vliv na vnímání chuti jídla může mít i barva příboru a jeho střenek. Podle vědců z Oxfordské univerzity by se měli lidé vyhnout zcela červenému příboru. Kdo totiž předloží svůj kulinářský výtvor ke konzumaci příborem této barvy, nedočká se žádných pochval a valného úspěchu.
Z červeného příboru lidem chutná nejméně, neboť tato barva potlačuje chuť k jídlu. Vyplývá to z experimentálních výzkumů na Oxfordské univerzitě, kde zjistili také třeba to, že sýr chutná slaněji, když je podáván z nože, než když je do úst vkládán vidličkou.
Jogurt chutná hustěji a je považován za dražší, když je podáván ze světlé plastové lžičky. Sladčeji a dráž vypadá bílý jogurt na bílé lžičce, na níž růžový jogurt působí laciněji. Ale na černé lžičce naopak chutná lépe a je považován za dražší růžový jogurt. Na modré lžičce lidem růžový jogurt chutná slaněji než bílý.
„Barva jídla se jeví odlišně s ohledem na pozadí, na němž je servírováno (talíř či příbory), a proto chutná odlišně,“ tvrdí doktorka Vanessa Harrar z Oxfordské univerzity.
Podle psychologa Charlese Spenceho, jednoho z autorů výzkumu, je dobré servírovat jídlo s velkými a dojem působícími příbory. Pokrm z nich chutná nejlépe.
„Čím více příbor váží a je výraznější, tím lépe, jídlo z něj chutná mnohem víc, lidé mají pocit, že s luxusním a těžkým příborem dostávají lepší jídlo,“ tvrdí profesor Spence.
Sledujte nás na sociálních sítích: