Mohlo by jediné písmeno hrát roli v tom, jak jsme v životě úspěšní? Jak tvrdí jedna vědecká studie, skutečně je to možné.
Síla slova je často obrovská. Ale i jednotlivá písmena by měla být schopna určit náš úspěch v životě. Máme na mysli iniciálu našeho příjmení: Pokud je to jedno z prvních písmen abecedy, podle vědecké studie velmi pravděpodobně dosáhneme lepších výsledků ve škole a na univerzitě.
Naopak ti, kteří na vyvolání podle abecedy musejí vždy čekat nejdéle, jsou vystaveni negativním účinkům tohoto písmene. To zjistili ekonomové Jeffrey Zax a Alexander Cauley z University of Colorado Boulder. (1)
Jedno písmeno rozhoduje – jak je to možné?
"Pokud je vaše jméno na konci abecedy, je méně pravděpodobné, že vás učitelé poznají jako vynikajícího studenta." To tvrdí v univerzitní publikaci profesor ekonomie Jeffrey Zax, který studii vedl. Jeho výzkumný tým dospěl k tomuto závěru po analýze dat od 3 281 mužů. Účastníci studie byli pravidelně dotazováni od doby, kdy ukončili střední školu v roce 1957 až do roku 2011, a při jejich hodnocení vědci věnovali pozornost tomu, jak se mužům dařilo ve škole a jak byli úspěšní v dospělosti.
Výsledky ukazují, že ti, jejichž příjmení začínají písmenem ze začátku abecedy, učitelé mnohem pravděpodobněji vidí v pozitivním světle než ostatní studenty. Aby byly zajištěny co nejvíc podobné podmínky, vědci porovnávali pouze účastníky s podobným IQ a podobnými známkami. "I když si byli ve všech ostatních ohledech podobní, u chlapce s prvním písmenem na začátku abecedy bylo podstatně pravděpodobnější, že bude neformálně označen učiteli jako vynikající student," řekl Zax.
Diskriminace prostřednictvím gramotnosti
Vědci tuto formu diskriminace nazývají gramotností (to neznamená schopnost číst). A dokázali to i vyčíslit: Vzdálenost deseti písmen má váhu kolem deseti procent, když jde o přízeň učitele. U studenta s příjmením „Kerry“ je asi o deset procent nižší pravděpodobnost, že bude učitelem vnímán jako „výjimečný“ než u spolužáka s příjmením „Brown“.
"Dobrou zprávou je, že se zdá, že účinky po 30 letech vyprchají," řekl Zax. "Vidíme je velmi silně na konci střední školy, během dalšího vzdělávání a při jejich prvních zkušenostech na trhu práce. Zmizí kolem 35. roku a v 52 stále chybí." Zax tento proces připisuje realističtějším systémům hodnocení: Schopnosti člověka mají přece jen větší váhu než písmeno v příjmení.
Mimochodem, není divu, že tuto studii vedl člověk, jehož příjmení začíná na „Z.“ Zax přiznává, že za posledních 15 let vždy volal své studenty abecedně odzadu dopředu: „Tohle je moje malá osobní rána proti abecední nespravedlnosti." Vzhledem k jeho akademické kariéře však tato nespravedlnost nemohla být v jeho případě nijak zvlášť velká.
Zdroj: www.colorado.edu/faculty/zax/sites/default/files/attached-files/alphabetism_-_cauley_and_zax_-_6-26-17.pdf
Sledujte nás na sociálních sítích: