Dostat muže do nákupního centra? Nadlidský úkol. Pánové jakékoli nákupy prostě nenávidí, a pokud mohou, raději tuhle „radost“ přenechají partnerce. Mohou za to životní návyky našich dávných předků!
Muži jsou z Marsu a ženy z Venuše. To je známé úsloví, které dokonale popisuje odlišnost obou pohlaví. Ačkoli je mezi nimi spousta rozdílů, jeden nad tím vším opravdu nepřehlédnutelně vyčnívá. Je to nakupování, které dámy milují, zatímco pánové bytostně nenávidí. Ale proč je pro naše drahé polovičky pobyt v nákupním centru srovnatelný s trháním zubů? Prý za to může evoluce!
Budoucnost je vepsána v minulosti
Ano, možná se tomu budete divit, ale pro odpověď na výše vyřčenou otázku se zřejmě musíme vrátit do dávné minulosti. Tedy alespoň taková je hypotéza psychologů, kteří mužskou averzi k nákupům vnímají jako dědictví našich předků (1). Ti začali pro zajištění potravinových zdrojů farmařit teprve před 12 tisíci lety. Než se tak stalo, museli se o jídlo postarat jinak – sběrem. Vydávali se tedy do přírody pro byliny, rostliny, ořechy a bobule. Zajímavé je, že to byly právě ženy, které převzaly roli sběraček. S občasným masem, které obstarali muži, byla potrava pro rodinu zajištěna (2). A jak tohle souvisí s moderními nákupy?
Příroda jako předchůdce obchodu
Na celý proces sběru je třeba podívat se jinýma očima. Rané předchůdkyně něžného pohlaví trávily mnoho času zkoumáním, hledáním, prohlížením a rozhodováváním, co si s sebou odnést a co není vhodné. Nezní vám taková analýza nabízených možností jako běžná cesta do supermarketu? Muži to tehdy měli o dost snazší, neboť lovená zvířata vypadala zhruba stejně. Šlo o to ukořistit jeden kus a rychle utíkat do vesnice, aby je nenapadli jiní predátoři. Nešlo také o žádnou společenskou aktivitu, protože lovu se účastnily pouze malé skupinky (2).
Život trochu jako kdysi
To, že jsou dnešní ženy schopné pobývat v obchodě celé hodiny, zatímco muži, když už jsou k tomu nuceni, vezmou první nabízené zboží a rychle odchází, je dle odborníků jasný odkaz z minulosti. A potvrzují to i statistiky (3), ze kterých vyplývá, že celých 80 procent jedinců nerado chodí nakupovat se svými partnerkami. Jak je na tom ten váš?
Zdroj: (1) www.psychologytoday.com/us/blog/out-the-darkness/201402/why-men-dont-shopping-and-most-women-do, (2) www.en.wikipedia.org/wiki/Sapiens:_A_Brief_History_of_Humankind, (3) www.moneycrashers.com/men-vs-women-shopping-habits-buying-decisions/
Sledujte nás na sociálních sítích: