Zveřejnili jste už dnes nějaké selfíčko? Tak s tím ani nezačínejte! Nedávná studie totiž zjistila, že lidé, kteří tráví spoustu času na sociálních médiích, se postupně stávají narcisty.
Dokonalé selfie není snadné – nejdříve musíte najít správnou pózu, pak vhodné pozadí, dokonalé světlo, přesný pohled přímo do kamery, nejlepší úhel a tak dále a tak dále…Není nic, co by platilo jako pravidlo pro perfektní selfie – pořídíte 800 obrázků, zkusíte 400 různých filtrů, a pak budete moci zhruba jednu fotografii skutečně zveřejnit. Zní to jako spousta práce – ale především obrovské množství narcismu. Nedávná studie zjistila, že nadměrné zveřejňování selfíček jde ruku v ruce s rostoucí sebeláskou (1).
Dělají z nás selfíčka egoisty?
Vědci z Welsh Swansea University a Milan University v Itálii zkoumali 74 lidí ve věku 18 až 34 let během období čtyř měsíců (2). Důraz byl kladen na to, jak a jak často subjekty používaly sociální média, jako je Twitter, Facebook, Instagram a Snapchat, a jak to ovlivňuje jejich osobnostní strukturu. Vědci věnovali zvláštní pozornost především faktoru narcismu. Narcismus je popsán jako porucha osobnosti, při které je nedostatek empatie doprovázen nadhodnocením schopností a zvýšenou touhou po uznání.
Narcismus roste s každým selfie
Výsledky studie poskytují zajímavé postřehy (2). Ty subjekty, které používaly sociální média nadměrně a převážně pro vizuální účely (selfies), vykazovaly na konci čtyř měsíců zvýšené narcistické chování. V číslech to znamená 25% nárůst narcistických rysů.Naproti tomu vědci nebyli schopni detekovat takový nárůst narcistických charakteristik u subjektů, které převážně používaly sociální média pro verbální projevy (například prostřednictvím Twitteru).
Existuje výzkum, který se zabýval narcismem a zveřejňováním vizuálních prohlášení jako na Facebooku. Ale až do této studie nebylo známo, zda narcisté preferují tuto formu sociálních médií, nebo zda používání těchto platforem upřednostňuje narcistické rysy. Výsledky studie ukazují, že obojí je možné (2).
Kolik sociálních médií účastníci studie použili?
V rámci 74 účastníků studie (2) bylo průměrné používání sociálních médií tři hodiny denně – bez použití v souvislosti s prací. Někteří z nadměrných uživatelů však uvedli, že tráví až osm hodin denně na Facebooku, Instagramu a spol. Facebook zabral asi 60% času, Instagram 25%, Twitter a Snapchat kolem 13%.
Zdroj: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6628890/, (2) www.sciencedaily.com/releases/2018/11/181109112655.htm, názory autora
Sledujte nás na sociálních sítích: