Studenti českých škol se konečně dočkali. Po dlouhých měsících distanční výluky opět fyzicky zasednou do lavic. Jak se období pandemie podepsalo na mladých nadějích české vědy?
Podle statistik UNESCO zůstalo po celém světě doma více jak 1,5 miliardy školou povinných dětí. I v České republice od vyhlášení nouzového stavu a postupného zavírání škol všech stupňů uplynulo už více než šest měsíců. Děti i vysokoškolští studenti zažili netradiční školní rok a museli se přizpůsobovat úplně novému systému vyučovaní. UNESCO upozorňuje, že omezení, která provází vzdělávání, budou mít dlouhodobé následky pro jeho budoucnost.
Ztráty se mohou vyšplhat na miliardy
Velkým problémem je výpadek praktických zkušeností. Podle studie ekonomů z akademického think-tanku IDEA z CERGE-IT průměrný český žák může přijít za jediný týden ztraceného vzdělání a dodatečného vyučování v budoucnosti až o 35 000 Kč hrubého příjmu. Při počtu 1,4 milionu žáků v celé České republice mohou podle expertů ztráty narůst až na 66 miliard za každý týden školní výluky.
„Současná řešení přinesou Česku v budoucnosti velké ztráty. Výluka školní docházky se bude do budoucích příjmů studentů negativně promítat dlouhá desetiletí. Distanční výuka sice ztráty sníží, ale neodstraní,“ řekl pro Akademii věd České republiky výkonný ředitel IDEA z CERGE-EI a jeden z autorů studie Daniel Munich.
I přes nové možnosti, které do systému vyučování přibyly během posledního roka, není distanční výuka ideální pro všechny studenty. Například pro studenty zaměřené na oblast vědy a výzkumu je prezenční výuka spojená s praktickými úlohami přímo klíčová. V průzkumu, který proběhl v Kalifornii, se k situaci vyjádřili učitelé přírodovědných předmětů. „Většina z nich uvedla, že je téměř nemožné vysvětlovat a vyučovat praktické věci prostřednictvím online platformy. Tento formát považuje většina učitelů za velmi nepříznivý,“ uvedla pro portál Edweek Meghan Macias, doktorandka Kalifornské univerzity.
Studentům chybí osobní kontakt s vědou
S problémem výpadku vzdělávání se musejí popasovat i soukromé společnosti, které spolupracují se školami a univerzitami. „Všechny stáže pro vysokoškoláky jsou momentálně zastavené. Exkurze jsme zastavili také, semináře se překlopily do on-line prostředí. Docházka je na výjimku umožněná jen studentům, kteří píší závěrečné práce, protože jinak by mohlo být dokonce ohrožené dokončení studia,“ říká Eva Myšáková, manažerka vzdělávacích programů firmy Contipro.
Česká farmaceutická a kosmetická společnost Contipro dlouhodobě pracuje na projektech se základními, středními i vysokými školami. Pracuje tedy přesně s těmi studenty, jejichž vzdělávání je na praktické výuce závislé.
Globální lídr v oblasti produkce kyseliny hyaluronové umožňuje každoročně mnoha žákům a studentům navštěvovat moderní výzkumný areál v obci Dolní Dobrouč. „Osvědčila se nám také setkávání se studenty přímo na akademické půdě nebo na různých veletrzích. Nyní se ale všechno přesunulo do online podoby, což není ideální forma spolupráce mezi soukromým sektorem a vzdělávacími institucemi. Studenti se totiž v online prostředí více bojí ptát na různá témata a nemají možnost si věci sami vyzkoušet,“ upozorňuje Eva Myšáková.
Ohrožené je i uplatnění v praxi
Kromě snížené efektivity se podle studie ekonomů IDEA z CERGE-EI odrazí online výuka i v problémech sociálně-ekonomických nerovností. Ne všichni studenti mají v domácím prostředí dostatečné ekonomicko-technické zázemí a ztrácí kontakt s tempem výuky. I tento fakt může v budoucnosti prohloubit rozdíly ve vzdělanosti.
„Spolupráce se sice rozvíjí online formou, ale studenti de facto úplně přišli o možnost praktické výuky ve firmách či v laboratořích na půdě univerzit. Toto zaměření na čistě teoretickou výuku se může v budoucnosti odrazit při snaze najít si dobré kariérní uplatnění. Věříme ale, že pandemická situace nám brzy umožní obnovit všechny naše aktivity v rozsahu, na který jsme byli zvyklí,“ doplňuje Myšáková.
Nadějí pro budoucí vědecké kapacity jsou projekty, které vznikly z potřeby přiblížit vědu a výzkum během lockdownu. Přibližně dvacet expertů z Akademie věd České republiky se aktivně zapojuje do online výuky škol po celé zemi a přináší studentům svoje praktické zkušenosti a znalosti. „Online semináře jsme spustili i v Contipru. Velký ohlas měly především u středoškolských studentů, přičemž největší výhodou je, že si semináře mohou přehrát i z archivu,“ uzavírá Eva Myšáková.
Sledujte nás na sociálních sítích: